22-02-2018

#די_לדמי_התיווך_בסיעוד! נחשו: כמה שילמה מ' בשביל הזכות המפוקפקת של לעבוד בארץ בסיעוד? 18,000 דולר. סכום עתק, אותו גבו ממנה בניגוד לחוק, בשביל הזכות להרוויח שכר מינימום בארץ במשרה של 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. הסיפור של מ' הוא לא רק הסיפור שלה, הוא של כל עובדות ועובדי הסיעוד. את הסיפור הזה נביא לכם בתקופה הקרובה במטרה אחת ברורה: לשנות את המדיניות, ולמנוע המשך גביית דמי תיווך ממהגרי עבודה.
זהו סיפורה של מ.ס. מ.ס. היא מהגרת עבודה בסיעוד, אשר הגיעה לישראל לפני כשנתיים, בפברואר 2016. כדי להתחיל לעבוד בארץ, היא פנתה לסוכנות כח אדם בפיליפינים. בניגוד לחוק, הסוכנות הזו אמרה לה שהיא תצטרך לשלם להם דמי תיווך על מנת לקבל אשרת עבודה. הם לא הזהירו אותה מראש לגבי הסכום, מתי או כיצד יתבצע התשלום – רק שהיא תעביר את התשלום דרך סוכן בישראל, ושחברת כח האדם הישראלית שתהיה אחראית עליה תהיה נ' (השם שמור אצלנו) בתל אביב.

כשהגיעה לישראל, אספה אותה משדה התעופה מהגרת עבודה אחרת בסיעוד, סוכנת של החברה. הסוכנת הביאה אותה לדירה של עוד מהגרות עבודה באזור התחנה המרכזית בתל אביב בה מתגוררים יחד 26 מהגרי עבודה(!). בלי להחתים אותה על אף מסמך, הסוכנת הסבירה למ.ס. שהיא כבר שילמה לסוכנות בשמה 8,000 דולר דמי תיווך על האשרה שלה, ושהיא תצטרך להחזיר לה בריבית של 7% מדי חודש על ה"הלוואה" שהיא נתנה לה.

מ.ס החלה לעבוד, וכל חודש, ברגע שנכנסה משכורתה לחשבון, קבלה טלפון מהסוכנת של החברה שתבעה את התשלום. כך, כל חודש מ.ס. העבירה לסוכנת 1,000 דולר במזומן שהיו כל משכורתה, ושילמה לה בסך הכל, כולל הריבית, 18,000 דולר! מדי חודש, מ.ס. נותרה ללא כסף למזון או לסיוע למשפחתה בפיליפינים. לאחר שנה וחצי של עבודה בישראל מ.ס הייתה חייבת להעביר כסף לבני משפחתה לשם רכישת מזון והודיעה לסוכנת שהיא מפסיקה לשלם את דמי התיווך. הודעתה הובילה לסחיטות ואיומים מצד הסוכנת ושלושת אחיה ואחיותיה, אשר גם הם התגוררו באותה דירת מהגרים יחד עם מ.ס.
למרות שמ.ס. היא זו שהייתה חתומה על שכר הדירה, הסוכנת ומשפחתה גירשו אותה מהדירה באיומים. כשחזרה לדירה בעזרת המתווך של בעל הבית, שאמר לה שאינה חייבת לעזוב, הסוכנת ומשפחתה מצדם הפסיקו לשלם את חלקם בשכר הדירה והמשיכו להתנכל לה.
לצערנו, מ.ס. אינה מהגרת העבודה היחידה שהגיעה למצב של השתעבדות לחברות כח אדם וסוכני משנה שלהן עקב תשלום דמי תיווך מופקעים – ממהגרת עבודה בענף הסיעוד בישראל נגבים על ידי חברות כח האדם כ-10,000 דולר בממוצע של כסף שחור, לא חוקי ולא מדווח.
אנחנו נמשיך לפרסם ולקדם את המאבק בדמי התיווך.