29-05-2022

משרד הכלכלה מקדם תקנות המבקשות לאפשר גבייה לא מפוקחת מעובדות/י סיעוד על ידי לשכות שכבר היום מעורבות בגביה אסורה של כספים. קו לעובד: מדובר במהלך שיפגע בעובדות/ים ויחבל במאמצי ישראל להכחיד את תופעת התשלומים האסורים.

סביב תחילת יישום הסכמים בין-מדינתיים לגיוס מפוקח והבאה של עובדי סיעוד לישראל מהפיליפינים וסרי לנקה, מבקש משרד הכלכלה לאפשר ללשכות התיווך וההשמה לקבל תשלום עבור שירותי ההבאה שהן מספקות. על אף שבבסיסו, וככל שמדובר בסכומים סבירים, מדובר במהלך סביר, בפועל משרד הכלכלה מבקש "על הדרך" לאפשר גבייה גם מעובדים.ות שלא יגיעו מכוח ההסכמים, לאחר ששילמו תשלומים אסורים שחלקם מוצא את דרכו לגופי תיווך בישראל. סקר שערכנו לאחרונה מצא כי דמי תיווך אלו עומדים על 12,000$ בממוצע – סכום שלוקח לעובדים להחזיר במשך שנה עד שנתיים של עבודה קשה.

במקום להגן על עובדים מוחלשים שמשתכרים שכר מינימום, הכפוף לניכויים עבור עבודה במתכונת של 24/6, ולקבוע תשלום סביר – משרד הכלכלה הפך עצמו למתמחר שירותים עבור הלשכות ומקדם גביית סכומים גבוהים מאד (כמעט פי 2.5 מאלו שנקבעו בענף החקלאות).

קו לעובד מוצא כי יש לקדם את ההסדר במתכונת הבאה:

  • התרת גביית תשלומי דמי תיווך על ידי הלשכות רק ביחס לעובדים שיגיעו מכוח ההסכמים הבילטראליים במנגנון גיוס מפוקח ובארץ המוצא בלבד.
  • העמדת הסכום הכולל עבור שירותי הלשכות לתקופת עבודה של 63 חודשי עבודה, על סכום סביר ונמוך בהרבה מזה שנקבע היום.

בדיון שהתקיים ב-25.5.2022 בוועדת העבודה של הכנסת, השמיע עו"ד אלעד כהנא את עמדת קו לעובד ואמר: "יש פה שמיכה מאד קצרה, שמנסים למתוח בין קבוצות מוחלשות יותר ופחות, אבל יש כאן נעלם שאף אחד לא מתייחס אליו: למה השמיכה כל כך קצרה? איפה הגוף הגדול והחזק הזה, שאמור היה להיות פה ואמור היה להיכנס לתחום כל כך רגיש במקום להפריט אותו? זה מאד יפה לדאוג לכולם על חשבון אחרים: שהדאגה למטופלים תהיה על חשבון העובדים והדאגה לעובדים תהיה על חשבון הלשכות או להיפך. אני הייתי מצפה שמדינת ישראל תערוך רפורמה אמיתית בתחום הזה".