02-08-2021
עובדי.ות הסיעוד הראשונים.ות הגיעו לישראל במסגרת ההסכם הבילטראלי החדש עם הפיליפינים. משמעות הדבר: אף אחד.ת מהעובדים.ות לא נדרש.ה לשלם אלפי דולרים דמי תיווך, וכך גם כל העובדים.ות שיגיעו מהפיליפינים מעתה והלאה. קו לעובד דרש, במשך שנים, שעובדים יגיעו לישראל רק באמצעות הסכמים בילטראליים, בעיקר על מנת לנטרל את התופעה הבזויה ששמה דמי תווך. הדרישה הזו לוותה במספר עתירות, שהוגשו לבג"צ החל משנת 2005, מכיוון שהעסקת מהגרי עבודה שלא באמצעות הסכמים פוגעת קשות בזכויות עובדים.
עובדים.ות שאינם.ן משלמים.ות דמי תיווך מתחילים.ות את עבודתם.ן בנקודת פתיחה שונה לגמרי – הם.ן אינם.ן צריכים.ות לקחת הלוואות גדולות ומכאן שאינם.ן צריכים.ות לעבוד חודשים ושנים רק כדי להחזיר את הכספים הללו. עובדים.ות אלו יכולים.ות להרשות לעצמם.ן לעבוד בתנאים הגונים והוגנים יותר, מבלי לחשוש להשמיע את קולם.ן בשל חרב החוב המונחת על צווארם.ן.
הסנונית הראשונה והמשמחת הגיעה מהפיליפינים, ומסתמן כי סרי לנקה (עמה נחתם הסכם אשתקד אך טרם יושם) היא הבאה בתור. אנחנו קוראים להרחבת המגמה והעסקת כלל מהגרי.ות העבודה, בכל הענפים, באופן מסודר ובאמצעות הסכמים. אין שום סיבה להפקיר את אלו המגיעים.ות לכאן כדי לעבוד קשה, לאורך שנים, לחסדיהם של מאכערים.
צילום: רשות האוכלוסין וההגירה