27-06-2022

לרגל חג השבועות, שחגג את השפע החקלאי ואת היבול, ראינו לנכון לכתוב כמה מילים על העובדים המועסקים בחקלאות ואמונים על אספקת המזון שלנו. התייחסנו לקושי שלהם להרוויח שכר מינימום, להעסקתם הרווחת מעבר לשעות המותרות בחוק – בתנאים אקלימיים קשים – ולפתרונות הדיור העומדים לרשות מהגרי העבודה מתאילנד.

 

שבועות שוב כאן ואיתו ארוחות החג. מאכלי חלב (ודבש) נערמים על השולחנות, ביכורים שזה עתה נקטפו מקשטים את החדר וריחם המתוק נישא באוויר. משהו חסר בתמונה הזו, או שמא נאמר מישהו. מישהם. האנשים שבזכותם מסופקת תוצרת חקלאית למשקי הבית בישראל.

מי זרע, גידל וקטף את התבואה? מי אסף את הביצים? מי טיפל בפרות ודאג לחלב עבור עוגת הגבינה? 23 אלף מהגרי עבודה מתאילנד, 4,000 "משתלמים" בחקלאות מהדרום הגלובלי ובין 7,000-12,000 עובדים פלסטינים – תלוי בעונה. אלו האנשים שבלעדיהם אין חקלאות בישראל. ציון חג השבועות וההנאה הצפויה משפע האדמה הם גם הזדמנות לשאול שאלות, להרים את המבט ולהבחין באנשים שמאחורי הקלעים. מיהם? מהם תנאי ההעסקה שלהם?

כ- 70% ממהגרי העבודה בחקלאות שפנו אלינו במהלך 3 השנים האחרונות דיווחו שהם אינם מקבלים שכר מינימום. אותם עובדים גם לא תוגמלו עבור שעות נוספות ועבודה בשבת, בניגוד לחוק. הם יודעים שזכויותיהם מופרות אך חוששים שתלונה נגד המעסיק תניב התנכלות, פיטורים או אפילו גירוש מהארץ. עובדים אלו לא לבד: עובדי חקלאות פלסטינים רבים מעדיפים לעבוד בשכר נמוך מהמינימום – 150-120 ש"ח ליום עבודה ארוך בשמש הקופחת – מכיוון שהם יודעים שהאופציה האחרת היא לא לעבוד בכלל. זוהי מדיניות התשלומים הנהוגה בענף.

מצד אחד מדינת ישראל יודעת מיהם העובדים ומה הם מקבלים, היא הרי מביאה מהגרי עבודה לסקטור החקלאי ואף חתמה על הסכם בילטראלי עם ממשלת תאילנד כדי לוודא שההעסקה מוסדרת וכפופה לחוקי העבודה בארץ. מצד שני, אותה מדינה מעלימה עין מההפרות הקשות בענף, מפקירה את העובדים המוחלשים הללו ולא דואגת לאכוף את זכויותיהם הבסיסיות. כך, בשקט בשקט, ההפרות הפכו לנורמה.

גם בחג וגם ביום חול – אסור לנו להשלים עם זה.

 

כשאנחנו קונים פירות, ירקות, לחם, ביצים וחלב בסופרמרקט או אצל הירקן השכונתי, קל לנו לשכוח מהיכן הם הגיעו. את השדות שנזרעו, החממות שרוססו, הפירות שנקטפו והחמאה שנחבצה אי שם. אנשי העיר אינם מתגוררים בסמיכות לשדות, ואנשי הכפר (ברובם) עברו לעסוק במקצועות חופשיים. על רקע התחנות הרבות שצמחו בין הגידולים לצלחת התפתח חוסר עניין עקבי בנעשה במחוזות החקלאיים, וחג השבועות הוא הזדמנות להבחין בזה. לדבר על זה.

בלי פלסטינים ומהגרי עבודה מתאילנד אין חקלאות בארץ, ולמרות שהתלות של המשק בעובדים הללו היא מוחלטת – בהיעדר לובי חזק, המגן על זכויותיהם ואוכף אותן על ידי המדינה, הם לא מקבלים את מה שמגיע להם בחוק. הסיבה לכך פשוטה: אלו אינם עובדים ישראלים. במציאות הזו עובדים מועסקים 6 ימים בשבוע, במשך שעות ארוכות, וחלקם עובדים 7 ימים בשבוע ומקבלים יום מנוחה אחד בחודש. למה? כי אפשר. כי גם בשבת צריך לאסוף ביצים, להאכיל תרנגולות, לחלוב פרות ולקטוף פירות וירקות שהבשילו. יום עבודה ממוצע נמשך 12-10 שעות ביום, ובשיא העונה מגיע גם ל-15 שעות. ביום. אשר לחגים – למרות שמהגרי עבודה מתאילנד זכאים ל-9 ימי חג בשנה, כנהוג בארצם, בישראל הם מקבלים ארבעה ימים בלבד. למה? ככה.

גם בחג וגם ביום חול – אסור לנו להשלים עם זה.

 

בימים בהם המוצר הכי נמכר הוא "שירותים", קשה יותר ויותר להבין את משמעותה של עבודה פיזית קשה, תובענית, ששוברת את הגב. אנחנו גם מתקשים לדמיין מציאות בה לאחר שסיימנו לעבוד נחזור למגורים בלתי ראויים, לעיתים בלתי אנושיים, שהתנאים בהם מוכתבים על ידי המעסיק שלנו – המנסה לחסוך עלינו כמה שאפשר.

אנחנו רוצות לדבר על האנשים האלו – מהגרי עבודה בחקלאות. הם עובדים קשה מאד, בעבודה פיזית ותובענית, בחוץ, חשופים לפגעי מזג האוויר. יומם של רבים מהם מסתיים בחדר צפוף, לא מאוורר/לא ממוזג/לא מחומם, כשלחלקם אין מקום ראוי להתקלח, להכין מזון ולאכול ארוחת ערב. דווקא היום, בחג השבועות, אנחנו רוצות לדבר על תנאי המגורים הקשים של האנשים הדואגים לכך שדבר לא יחסר על שולחן החג שלנו.

ביקורי שטח שקיימנו בעבר במגורי העובדים, כמו גם תמונות שהם שולחים לנו, חושפים הזנחה איומה: ציוד מקולקל ומתקני שירותים ומקלחות שבורים ולא ראויים לשימוש, לעיתים ללא מים חמים. למרות שתקנות המגורים ההולמים, החלות על מעסיקי מהגרי עבודה, הן חד משמעיות ומפורטות – נדיר למצוא מגורים העומדים בהן. בין השאר כתוב בתקנות כי "מבני מגורים יראו כמגורים הולמים […] לא ישוכנו בחדר אחד יותר משישה אנשים; לכל עובד יהיו מיטה נפרדת וכלי מיטה […] לכל עובד יהיה ארון בגדים או תא נפרד בארון בגדים שנפחו לא יפחת מן הקבוע בתוספת; לארון יהיה מנגנון נעילה […] המגורים במבנה יהיו מאווררים ומוסקים, לפי הצורך ובהתאם לעונות השנה […] בכל מבנה יהיה מטבח ששטחו מתאים למספר העובדים המשתמשים בו […] במטבח יהיו כיור אחד לפחות לכל שמונה עובדים עם אספקת מים חמים וקרים, משטח עבודה וארונות אחסון […] מקרר לאחסון מזון […] מעביד ינקוט אמצעים מתאימים להבטחת תחזוקת המבנה וסביבתו, וכן לתקינות התכולה הנדרשת על פי תקנות אלה". נחסוך לכם את התמונות הקשות שצילמנו במהלך השנים במגורי העובדים, אך לא הייתם רוצים לשוב אליהם בסוף יום עבודה. אף אחד לא היה רוצה.

גם בחג וגם ביום חול – אסור לנו להשלים עם זה.