05-08-2018
השבוע הזה התאפיין במספר תאונות, במהלכן עובדים נפצעו קשה ובינוני בשעה בה עסקו בעבודות שיפוץ ותמ"א. עובד נוסף התחשמל בשעת עבודה ליד משאבת בטון, ועובד אחר נפצע כתוצאה מחפץ כבד שנפל על ראשו.

בבוקר יום שני, ה-30.7, קרס גרם מדרגות בבניין הנמצא בשיפוצים בעיר יהוד. שני עובדים צעירים, בני 25 ו-30, נפצעו באורח בינוני ואושפזו כשהם סובלים מפגיעות רב מערכתיות.
שעה מאוחר יותר, בפרויקט תמ"א 38 בקריית ים, נפל עובד בן 18 מגובה 7 קומות – ונפצע קשה. לאתר, המנוהל בידי החברה הקבלנית אס. סי. סי קונסטרקשין קומפני בע"מ, הוצא צו בטיחות בגין ליקויי בטיחות – והוא נסגר למשך 48 שעות לצורך בירור ותיקון הליקויים.

בבוקר יום רביעי, ה-1.8, נפל עובד בן 47 מגג של בית פרטי בקריית שמונה, בשעה בה עסק בשיפוצו. מצבו קשה.
בצהרי היום התבשרנו על תאונה נוספת, שהתרחשה בגני תקווה. עובד בן 35 נפגע מחפץ כבד, שנפל על ראשו באתר הבנייה, ונפצע באורח בינוני. הוא פונה לבית החולים עם חבלות בגפיים.

בבוקר יום שישי, ה-3.8, התחשמל עובד בן 33 באתר בנייה באזור התעשייה באשקלון. העובד אחז בכבל של משאבת בטון בשעה בה מנוף, המורכב על משאית, נגע בקו מתח גבוה. העובד פונה לבית החולים ברזילי במצב קשה.

מי אחראי לשלומם של עובדים, כאשר עורכים שיפוץ מקיף לבית או יוצאים לפרויקט תמ"א 38? הקבלן המבצע הוא האחראי. לדיירים וליזם אין, לכאורה, כל אחריות על היבטי הבטיחות באם בחרו בקבלן שיבצע עבורם את הבניה. אז מה בכל זאת ניתן לעשות? ראשית, ניתן לקחת אחריות חברתית ולבחור בקבלנים שאין להם דם על הידיים. פשוט כך. אפשר לבדוק את הרקורד של החברה הקבלנית דרך צווי הבטיחות המפורסמים באתר מנהל הבטיחות במשרד העבודה –https://goo.gl/jmCpKj; ואפשר גם לוודא שהקבלן אכן רשום במאגר של רשם הקבלנים – https://goo.gl/dnGcJj.
מעבר לכך, ראוי לעקוב אחר המתרחש בזמן השיפוצים: האם הפיגומים נראים יציבים ומאובטחים, או זולים ורעועים? האם העובדים מסתובבים עם קסדות ואמצעי מיגון? האם חפצים כבדים תלויים באוויר ומסכנים את העובדים ואתכם? עירנות – והתראה במקרים בהם יש ספק – יכולה להציל חיים!
תלונות על ליקויי בטיחות באתרי בניה ניתן לשלוח במייל ל- Itzumim.Safety@molsa.gov.il. תוכלו לכתב אותנו, כדי שנעקוב יחד אתכם אחר הטיפול בתלונתכם: Nazareth@kavlaoved.dreamhosters.com.
זוהי האחריות שלנו, כציבור, וזוהי הפעולה המינימאלית בה אנחנו יכולים לנקוט עד שחיים כץ – Haim Katz, שר העבודה והרווחה, יפעיל את סמכותו ויגביר את האכיפה, יטיל קנסות כבדים על עבריינים ויאמץ את התקן האירופאי לפיגומים כתקן מחייב עבור הקבלנים.

פרויקט נרתמים- בטיחות לעובדי הבניין משותף לארגונים 'קו לעובד', 'ארגון העובדים מען', ו'הטלויזיה החברתית'. הפרויקט ממומן על ידי האיחוד האירופי. European Union in Israel