17-12-2020

על פי נתוני רשות האוכלוסין נכון לחודש יולי 2020, נמצאות[i] בישראל 97,743 מהגרות ומהגרי עבודה ברישיון. כ-57% מתוכן הן עובדות סיעוד, 15% עובדי בניין, וכ-22% עובדי ועובדות חקלאות. בנוסף, מגפת הקורונה הביאה להגדלת המכסות למהגרות עבודה: החלטת ממשלה מחודש יולי אישרה לראשונה הבאת 2500 מהגרות עבודה לענף סיעוד חדש – עבודה במוסדות סיעודיים (בנוסף לעובדות סיעוד ביתי);  והחלטת ממשלה שעתידה לעבור בקרוב צפויה להביא לאישור הבאתם של 22 וחצי אלף עובדים נוספים לענף הבנייה.

עמותת "קו לעובד" מטפלת מדי שנה בפניות מאלפי עובדות ועובדים, מהגרות ומהגרי עבודה בכל הענפים. מרביתן מגיעות מתחום הסיעוד. הפניות אשר הגיעו אלינו במהלך השנה האחרונה, חשפו תופעות ייחודיות איתן מתמודדות העובדות לאחר פרוץ המגפה.

התופעה הראשונה, הבולטת והזועקת ביותר היא שעובדות הסיעוד, ששיטת העסקתן ממילא מותירה להן מעט מאוד שעות מנוחה, איבדו כמעט לחלוטין את זמן המנוחה שלהן, ואינן מצליחות לנצל את 25 השעות היחידות בשבוע בהן הן זכאיות למנוחה לפי דין.

תופעה כואבת נוספת היא חוסר שיתוף הפעולה של המדינה בהשבה לישראל של עובדות ועובדים בעלי אשרת עבודה תקפה, שנסעו לביתם מסיבות שונות לפני פרוץ המגפה או כתוצאה ממצבי חירום. רבות מעובדות ועובדים אלו הותירו את הציוד שלהם מאחור ומתקשות לתבוע ממעסיקיהם את זכויותיהן, כך מלמדים שאלוני "קו לעובד" ופניות של עובדים אלו. במקביל, ממשלת ישראל מאשרת הבאת עובדות ועובדים נוספים, חדשים, אשר משלמות דמי תיווך בגובה עשרות אלפי שקלים בארצם.

צדו השני של המטבע הוא, שהעובדות והעובדים שנותרו בארץ, ואשר אחראיות באופן בלעדי על מעסיקיהם המצויים בקבוצת סיכון, אינן יכולות לצאת מישראל מבלי להסתכן שלא יוכלו לשוב. לא רק שכמעט ואין באפשרותן להתאוורר ולנוח, הן רחוקות ממשפחותיהם בזמן מגיפה עולמית שמשפיעה במיוחד על אוכלוסיות מוחלשות ועניות. בסוגיות אלו ואחרות טיפלנו בשנה החולפת ב"קו לעובד", תוך פנייה לרשויות וטיפול אישי בעובדות ובעובדים.

מקור התמונה: https://pixabay.com/photos/corona-covid-covid-19-hygiene-5220624/

אם אינכם רואים את הדו"ח לחצו כאן

לדו"ח המלא:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [696.55 KB]