23-03-2020

אנא – סייעו לנו בעזרתנו לעובדות ולעובדים בזמנים קשים אלו.

חברים יקרים, חברות יקרות,

אני מקווה שכולכם בריאים ושלמים בשעה זו, בהתחשב בנסיבות שיצר וירוס הקורונה. אנחנו ב"קו לעובד" עושים הכל כדי להסתגל לשינויים שהביא איתו המצב החדש, על מנת להמשיך ולסייע לעובדים – היום יותר מאי פעם. למרות שעוד מוקדם מדי לקבוע מה בדיוק תהיינה ההשלכות של הווירוס על הכלכלה, כבר ברור לכל כי העובדים המוחלשים ביותר במשק, בפרט אלה שאינם מאוגדים, ייפגעו יותר מכולם. אלפי עובדים מאבדים את מקומות העבודה שלהם: עובדים בשכר שעתי מושעים מעובדתם, פליטים ומבקשי מקלט מפוטרים מעבודותיהם בענפי האירוח וההסעדה ועובדים פלסטינים לא מורשים להיכנס לתחומי ישראל ולא יכולים להגיע בכלל למקום עבודתם – וזה רק קצה הקרחון.

דווקא העובדים הפגיעים ביותר הם אלה שנותרים ללא רשת הגנה וללא כל הבטחה לשמירה על הזכויות שלהם. נראה כי הממשלה לא ששה לקדם את ההגנה על אינטרסים של עובדים מוחלשים, ובזמן שהענפים החזקים והמאוגדים במשק נלקחים בחשבון, האפליה של ישראלים חסרי אמצעים, של מהגרים, פליטים ופלסטינים רק הולכת ומעמיקה. בימים קשים אלו, קיבלנו הודעה ממשרד העבודה והרווחה על הפסקת המימון שניתן לנו עד כה לטובת שירותי המענה הטלפוניים והאינטרנטיים שאנו מספקים לעובדים. הצעדים שננקטים מצידנו בעניין זה מפורטים בהמשך, כשלצידם אנחנו ממשיכים לפעול כדי לתת מענה כמה שיותר רחב לעובדים שזקוקים לו יותר מתמיד.
בתגובה להנחיות הממשלה בנוגע לקורונה, שינינו את אופי הפעילות שלנו כך שנוכל להמשיך לסייע לעובדים מבלי לקיים קבלות קהל פנים אל פנים. המתנדבים המעולים שלנו, רבים מהם אזרחים וותיקים, הציעו להמשיך להתנדב ככל שיוכלו מהבית. אנו ממשיכים להציע עזרה פרטנית לעובדים ישראלים, עובדי ועובדות סיעוד, פליטים ומבקשי מקלט, עובדי חקלאות ופלסטינים, באמצעים הבאים:

  • הגדלנו את היקף שעות התמיכה הטלפונית של "הקו החם".
  • הוצאנו לפועל מערך תמיכה מקוון לעובדים, כחלופה לקבלות קהל פרטניות.
  • התחלנו בשיתוף מידע תדיר ומפורט יותר. בנוסף, אנחנו פועלים לצד ארגונים חברתיים נוספים לשתף ולהנגיש מידע לעובדים אודות המצב, הנהלים והזכויות שלהם, דרך עמודי הפייסבוק שלנו הפועלים בתשע שפות שונות.כמו תמיד.

אנחנו ב"קו לעובד" מודעים לצורך בשינויים מערכתיים ולצורך לפעול במהירות על מנת להבטיח את זכויותיהם של העובדים הפגיעים ביותר במשק הישראלי, שבפניהם עומדות אפשרויות לתמיכה כלכלית וחברתית מוגבלות מאוד. בהתאם לכך, יצאנו במספר יוזמות ממוקדות בנושאי קידום מדיניות:הגשנו בקשה למשרדי האוצר, העבודה, הפנים והבריאות, בדרישה להבטיח שעובדים שנדרשים להיות בבידוד לא ייאבדו את ימי המחלה שלהם. מהלך זה יאפשר להגן על מי שלא צברו מספיק ימי מחלה, כמו גם יוודא כי עובדים שכן צברו ימי מחלה יוכלו להשתמש בהם במידה והם אכן יימצאו כחולים בווירוס ויזדקקו לחופשת מחלה. בבקשה זו קראנו לממשלה לקחת אחריות על המצב, ולא להטיל את האחריות לכסות את עלויות הבידוד על מעסיקים פרטיים. בנוסף, דרשנו שכל האינפורמציה המופצת לגבי וירוס הקורונה וההתנהלות מולו יונגשו בכמה שפות.

הגשנו בקשה למשרדי הפנים, האוצר והעבודה, בדרישה לשחרר את כספי הפיקדון של פליטים ומבקשי מקלט (20% משכרם שנלקח לטובת קרן פיקדון) והעברתם לעובדים באופן מיידי. רבים מהפליטים ומבקשי המקלט בארץ עובדים בענפים שנאלצים בימים אלו לערוך קיצוצים משמעותיים, מה שמותיר רבים מהעובדים ללא עבודה וללא רשת ביטחון כלכלית. הם אינם זכאים לקבל כספים מביטוח לאומי, כפי שאזרחים ישראלים יכולים לקבל.

הגשנו בקשה למשרדי הפנים, האוצר והעבודה בשמם של העובדים הפלסטינים, שאינם מורשים להיכנס לישראל ולעבוד בה בעקבות סגירת הגבולות, בדרישה שישולמו להם דמי מחלה. קרן דמי המחלה של עובדים פלסטינים היא סוגיה משפטית שמעסיקה את "קו לעובד" כבר תקופה ארוכה; בקרן, שאמורה להיות מנוהלת על ידי המדינה, יושבים כרגע דמי מחלה בלתי מנוצלים של עובדים פלסטינים בשווי 515 מיליון ש"ח. זאת לאור נהלים עמומים ומבלבלים שמנעו מעובדים את הגישה אל כספים הללו.

"קו לעובד" פעלה למול משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה בכדי לקדם את זכויות עובדות הסיעוד, שנמצאות   בשנה האחרונה לאשרה שלהן, אשר במהלכה מותר להן לעבוד רק כמחליפות של עובדות סיעוד קבועות. כתוצאה מעבודתנו אושרו תקנות זמניות הקובעות את הדברים הבאים: עובדות בתקופת ההחלפה שלהן יכולות להמשיך לעבוד במקום העבודה הנוכחי שלהן, זאת במקרה ועובדת הסיעוד הקבועה לא חזרה עקב ההגבלות הקיימות על כניסה לישראל עקב מגפת הקורונה. 2. עובדות אשר נמצאות בשנה האחרונה לעבודתן, הנמצאות פה בין 51-63 חודשים יוכלו למצוא לעבוד כעובדות קבועות. 3. עובדות סיעוד אשר נמצאות בישראל למעלה מ-51 חודשים בישראל, וחלפו 90 יום מאז זמן העסקתן האחרון, יוכלו למצוא מעסיק חדש ללא שהאשרה שלהן תישלל. בנוסף לכך דרשנו שעובדות סיעוד אשר יצאו לחופשה, אך לא הצליחו לחזור עקב המצב, יוכלו לחזור כאשר יתאפשר הדבר, ללא שהזמן העודף ששהו בחו"ל יופחת ממכסת האשרה שלהן בישראל, 53 חודשים.

פנינו למשרד העבודה בנוגע להפסקת המימון של שירותי סיוע, כמו זה של "קו לעובד", שנותנים מידע, יעוץ וסיוע לעובדים. "קו לעובד" מקבל מימון זה כבר למעלה מ-10 שנים, ובאמצעותו הצלחנו עד כה להפעיל את "הקו החם" הטלפוני, כמו גם את המענה לפניות עובדים דרך המייל והפסייבוק. הבהרנו כי אנחנו מתנגדים נחרצות להחלטה המדאיגה הזו, בעיקר לאור המצב הנוכחי והצורך הנואש של עובדים במענה. אנו מאמינים כי זהו רק צעד נוסף שננקט במסגרת מגמה מתמשכת, לפיה המדינה מתנערת מאחריותה בכל הנוגע להגנה על זכויות עובדים. ביקשנו ממשרד העבודה לשקול מחדש את ההחלטה, ובהתאם נחליט כיצד נמשיך לפעול.

החלטת משרד העבודה בשבוע שעבר מבהירה כי ארגוני חברה אזרחית, כמו "קו לעובד", ייאלצו לתפקד יותר מתמיד כמקור התמיכה העיקרי שניתן לעובדים מוחלשים, ולעמוד בחזית המאבק למענם בזמני משבר כמו זה שלפנינו. ובכל זאת, בעיקר לאור החלטת הממשלה שנתקבלה בסתיו האחרון לגרוע מ"קו לעובד" את הזכאות למתנדבי שירות לאומי – להפסקת המימון הנוכחית תהיינה השלכות דרמטיות על הארגון שלנו. אנו נמשיך לעדכן אתכם ואתכן לגבי המאמצים שלנו להתמודדות עם המצב ונעריך כל רעיון או עצה שיש לכם לתת לנו בנוגע להרחבת אפשרויות התמיכה שלנו לעובדים, בזמן שאנו שוקדים על אמצעים לשמירה על היציבות הכלכלית של "קו לעובד" לטווח הארוך.

בכבוד רב,
עדי מעוז, מנכ"לית
קו לעובד