26-06-2019

רדואן אבו טביח' התחתן בסוף חודש אפריל. חודש אחר כך, הוא נפצע באורח קשה כשנפל מגובה בזמן עבודתו באתר בנייה בקריית גת. היום לצערנו התבשרנו על מותו. יהי זכרו ברוך.

אבו טביח', 24, פלסטיני מהכפר יטא, הוא ההרוג ה-24 בענף הבניין לשנת 2019. התאונה אירעה ב-28.5, בשעות הבוקר, כשהתקבל דיווח על פועל שנפל מגובה, ככל הנראה מקומה ארבע, נפצע באורח קשה ופונה לטיפול בבית החולים "סורוקה". למרבה האירוניה, משרד העבודה שמיהר להוציא הודעה בגין התאונה, הודיע בטעות על מותו. טעות שהפכה למציאות. תוכן ההודעה נסב סביב העובדה שאותו אתר בנייה עצמו, נסגר שבועיים קודם לכן עקב ריבוי ליקויים, ולמרות זאת העבודות באתר נמשכו תוך הפרה לצו הסגירה. מנהל הבטיחות דיווח כי הקבלן, מחאמיד תופיק חברה לבנייו ופיתוח בע"מ, עוכב לחקירה במשטרה, וכי שבוע לפני האירוע הוזמן מנהל העבודה באתר לשימוע לפני פסילתו כמנהל עבודה באתר עקב רשלנות בטיחותית, זאת לאחר שחצי שנה קודם לכן פועל נוסף נפצע במקום באורח קשה. 


על מנהל הבטיחות והמשטרה לעדכן מידית מה עלה בתוצאות חקירת הקבלן, והשימוע של פסילת מנהל העבודה. על הליכי החקירה להיות מהירים. אילו פציעתו של הפועל חצי שנה קודם לכן, הייתה מטופלת כנדרש, נחקרת כראוי ומביאה את האחראים על הפציעה לדין, ייתכן וחייו של אבו טביח היו ניצלים.
ובנוסף להליכי האכיפה ומיצוי הדין, יש לציין כי באתרי הבנייה של הקבלן האמור הוטלו שני צווי הפסקת עבודה מאז חודש פברואר. המשמעות היא כי למשרד האוצר כלי מדיניות מיידי ומרתיע שעליו להפעיל עוד היום: הוצאת הקבלן, שהינו קבלן מוכר, מרשימת הקבלנים המוכרים למכרזים ממשלתיים. כמו כן באתרי חברה קבלנית זו נהרג עובד נוסף, מאג'די סאלם, במאי 2016. 


אנו תקווה ששימוש יעיל ומהיר בכלל הכלים: הרתעה, אכיפה, חקירה ומיצוי דין, יוביל להפחתת מספר העובדים ההרוגים בענף הבניין.