07-11-2018

"קו לעובד" מברכת על ההסכם בין ההסתדרות לאוצר, ומציינת את ההתקדמות המשמעותית בדרך למטרה. עם זאת, לפנינו דרך ארוכה – שינוי עומק מחייב חקירת תאונות עבודה בבניין, על מנת שהאשמים ייתנו את הדין. במתווה הנוכחי נושא החקירות עדיין לא עומד על הפרק, ולפיכך שומט את הקרקע תחת המאמץ לשנות באופן שורשי את יחס החברות הקבלניות לתחום הבטיחות בעבודה.

הנקודות המוזכרות בהסכם מופיעות, בחלקן הלא מבוטל, בעתירות אותן הגשנו במהלך השנתיים האחרונות, כמו גם בניירות עמדה שהצגנו לכנסת: הגדלת התקנים למפקחים, החלת התקן האירופאי לפיגומים, הוספת סעיף בטיחות במכרזים ציבוריים לבנייה ותשתיות, החלת אחריות על תאונות עבודה על יזמים, הרחבת סמכויות רשם הקבלנים ועוד. אנחנו שמחים שהמדינה בחרה לאמץ חלק מהדרישות ותקווה שאלו אכן ייושמו במהירות. כל דקה המעכבת ביצוע עלולה לעלות בחיי אדם, ומכאן שהגדרת לוח זמנים מהיר קריטית למקסום המהלך.

כאמור, חקירה פלילית של תאונות עבודה בבניין אינה נכללת ברשימת ההישגים. כיום, תאונות בהן נפצעים עובדים באורח בינוני אינן נחקרות כלל, ומרבית החקירות שאכן מתקיימות אינן מבשילות לכדי הגשת כתב אישום. לצערנו, ההסכם שלפנינו אינו מתייחס אף לצורך בהקמת יחידת חקירות משותפת – מהלך הנמרח מזה למעלה משנתיים.

אנו מאמינים כי חקירת הסיבות לתאונות, כמו גם הבאת אשמים לדין וטיפול הולם של מערכת המשפט בתופעה – מהווים נדבך מהותי בטיפול המערכת בנגע. זוהי הרתעה החיונית להצלת חיי אדם.

נציין, לסיום, כי על ההישג להיזקף, יותר מכל, לזכות החברה האזרחית: לפעילים, לארגונים ולעובדים. ארבעים שנה הפקירה המדינה את חיי עובדי הבניין, ואילו במהלך שלוש השנים האחרונות החברה האזרחית לקחה על עצמה להוביל מאבק עיקש – כדי להבטיח את שלומם. אמנם המאבק מתחיל לתת את אותותיו, אך הניסיון מלמד שכאשר הכותרות נעלמות – נעלמים גם ההישגים. אנו כאן, נעמוד על המשמר ונמשיך במאבק עד אשר עובדי הבניין יפסיקו לשלם בחייהם עבור קורת הגג שלנו.

כתבתו של אורן זיו ב"שיחה מקומית":
https://bit.ly/2JK7X9b