03-01-2011

מאת: יהונתן ליס, הארץ

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, פתח היום (שני) במתקפה חסרת תקדים על הממשלה והאשים אותה בניסיון להניח "מכשול חוקתי" בפני הכנסת, תוך התעלמות בוטה מפסיקות בג"ץ.

קצפו של ינון, שדיבר בדיון של ועדת הפנים של הכנסת, יצא על הצעת חוק שהניחה הממשלה, הקובעת כי זרים שנישאו לבעלי אזרחות ישראלית ולא הסדירו את מעמדם, יגורשו לחו"ל לפרק זמן של עד עשר שנים ורק משם יוכלו לשוב, לפעול ולהסדיר את מעמדם בישראל.

על פי החוק, בן זוג שיתברר כי שהה שלוש שנים בישראל מבלי להסדיר את מעמדו יגורש לתקופה של עשר שנות "צינון". בן זוג שישהה בישראל עד שלושה חודשים, יגורש לשנה אחת בלבד. החוק, שנוסח על ידי היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, נועד במקור למנוע מפלסטינים להתגורר בישראל באמצעות נישואים פיקטיביים לבני זוג ישראלים ואולם לדברי ינון, "על פי הנוסח המוצע, לא מדובר רק בפלסטינים, אלא גם במתנדבים בקיבוץ, בתיירים ובעובדים זרים".

תקופות הצינון שמציע החוק הן בבחינת ענישה
לדבריו, "מדובר במכשול חוקתי שהממשלה מניחה בפני הכנסת ומתעלמת מפסיקות בג"ץ בעניין. בית המשפט קבע שלאדם קבועה זכות יסוד חוקתית לקיים חיי משפחה עם מי שבחר כבן זוגו. תקופות הצינון שמציע החוק אינן מותנות בבדיקת כנות קשרי הנישואין והן בבחינת ענישה. מן החוק עולה שגם אם הנישואים אמיתיים, על בן הזוג הזר לשהות שנים בחו"ל לפני שיוכל להתאחד עם משפחתו בארץ". נציגו של היועץ המשפטי בדיון אמר כי החוק לא יחול על זוגות שלא עמדו בתנאים עד ליום חקיקתו, אלא רק על הזוגות שיינשאו בעתיד.

הצעת החוק היא אחד מבין שלושה סעיפים שאמורים להיכנס בתיקון לחוק הכניסה לישראל. הסעיפים הופיעו במקור בחוק ההסדרים של הכנסת ופוצלו ממנו ברגע האחרון בהמלצתו של ינון. היום התכנסה ועדת הפנים כדי להתחיל להכין את ארבעת הסעיפים לקריאה שניה ושלישית.

שני הסעיפים הנותרים עוסקים ב"כבילת" עובדים זרים בארץ לעבודתם, כדי שלא ינטשו אותה לטובת משרה אחרת. כך, החוק מציע ששרי הפנים והרווחה יוכלו "לכבול" עובדים שמגיעים לארץ לאזור גיאוגרפי מסויים ולא לאפשר להם לעבוד ביישובים שלא מופיעים במתחם הגיאוגרפי שהותר להם. במקביל, החוק מתיר לשרים לכבול את העובדים למעסיקיהם בענף הסיעוד ולמנוע מהם לעבור ממעסיק אחד למשנהו.

"חצי מטורף" 
"הממשלה מעלה לדיון בפני הכנסת חוק שרק לפני ארבע שנים טענו כי הוא 'חצי מטורף'", אמר עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח בישראל, "הצעת החוק מאיימת להחזיר למדינת ישראל דפוסי התנהלות לא דמוקרטים ופוגעניים". לדבריו, "הצעת החוק מבקשת להשיב על כנו הסדר לגביו נפסק על ידי בית-המשפט העליון כי הוא בבחינת 'מעין עבדות בגרסה מודרנית' וצפויה לפגוע פגיעה אסורה בזכויות יסוד".

חנה זוהר, מנכ"ל "קו לעובד", אמרה כי "הצעת החוק לא תגביל את כמות העובדים הלא חוקיים, אלה תשאיר אותם מפוחדים יותר ומנוצלים יותר, על חשבון העובדים הישראלים".

לידיעה ב"הארץ"