12-06-2014

עשרות אלפי פלסטינים מהגדה עובדים בישראל בשלל ענפי תעסוקה, אלא ששליש מממשכורת העובדים מועברות ל"מאכערים" רק בעבור היתר העסקה לעבוד בישראל. משרד הפנים מכיר את התופעה, אבל לא פועל בכדי למגרה.

"שילמתי כל חודש 1,350 ₪ ולפעמים עבור שלושה חודשים בתשלום אחד 4,050 ₪. קיבלתי מהמעסיק תלושי שכר לשלוש תקופות רצופות. בפעם האחרונה שקיבלתי ממנו אישור, שילמתי על חודש אחד – אבל הוא הפסיק לי אותו. כך מנעו ממני כניסה לעבודה, זה נמשך עד שהסתיימו שלושת החודשים… נכנסנו דרך מעבר שער אפרים ועבדנו בצורה חופשית, אצל מעסיקים בענפים  שונים. אני חושב שמאזור ג'נין ישנם לפחות כ-100 פועלים כמוני."

כך סיפר חסן סאדק אמין זיד, בן 49, נשוי ואב ל-5 ילדים המתגורר בישוב יעבד שבאזור ג'נין לנציגי קו לעובד כי הוא קנה את אישור העבודה בישראל. חסן עבד יחד עם  שישה פועלים מיעבד, כולם קיבלו אישורי עבודה ועל שמה. את אישורי העבודה, אשר תוקפם למשך שלושה חודשים לעבודה בענף החקלאות, קיבלו דרך מתווך פלסטיני.

בפברואר 2014 העביר ארגון קו לעובד שאלון לכמאה עובדים פלסטינים המועסקים בחברות בתחומי ישראל אשר מטרתו לבחון מידע שהצטבר בארגון המעיד על עליה בשיעור העובדים המשלמים כספים למתווכים ומעסיקים בניגוד לחוק. כפי הנראה, מדובר בתופעה שהיקפה מוערך בכ-25% עד 30% מכלל העובדים הפלסטינים המועסקים בישראל שבגבולות הקו הירוק. מן התשובות שהתקבלו עולה כי גובה התשלומים שמשלמים העובדים נע בין-1,350 ל-2,300 ₪ לחודש, כך שבחישוב שנתי משלם כל עובד סכומים הנאמדים בין 16,000 עד 28,000 ₪. לצד התשלומים הגבוהים, דיווחו חלק מהעובדים על כך שלא עבדו כלל אצל אותו מעסיק שקיבל מהם תשלום, וששמו נרשם ברישיון העבודה שלהם, אלא הועסקו כקבלנים עצמאיים במקומות אחרים.

לקריאת נייר העמדה המלא : על כמה ולמה משלמים עובדים פלסטינים

 

 

כתבה בנושא שודרה ב"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2 בתאריך 11.6.2014, בה השתתפה גם מייסדת ארגון "קו לעובד", חנה זהר. ניתן לצפות בקישור הבא – שליש משכר הפלסטינים – למאכערים, כתבת "תוכנית חיסכון"