02-09-2018

לאור הידיעות המגיעות ביממה האחרונה, ומדווחות על חתימה צפויה על הסכם בילטראלי היסטורי בענף הסיעוד עם הפיליפינים – אנחנו מברכים על הצעד החשוב ומצפים להסכם ראוי בענף הסיעוד. מטרת ההסכם: להסדיר את הליך הבאת מהגרי העבודה לישראל, ללא מעורבות חברות כח אדם, כצעד חשוב בדרך למיגור התופעה הבזויה של גביית דמי תיווך מעובדים המגיעים ממדינות חלשות, תוך ניצול ציני של מצבם הכלכלי הקשה ורצונם להשתכר ולהבטיח עתיד טוב יותר למשפחותיהם.

ישראל חתומה על הסכמים עם מדינות שונות לצורך הבאת עובדים בענפי החקלאות והבניין – בין היתר עם תאילנד, מולדובה, בולגריה ורומניה. עד היום, ולמרות מאבק משפטי ממושך שמנהלת עמותת "קו לעובד" בבג"ץ מול המדינה מזה למעלה מעשור – דווקא בענף הסיעוד, בו מועסקים מרבית מהגרי העבודה בישראל, טרם נחתמו הסכמים דומים. גופים פרטיים ובעלי אינטרס, הרואים רווחים גבוהים ממהגרי העבודה המובאים לישראל, פועלים מזה שנים כדי לטרפד מהלכים עליהם החליטה הממשלה כבר בשנת 2005, ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה לשעבר, אמנון בן עמי, התבטא בנושא ואמר: "שלא יטייחו ולא יבלבלו ולא יטעו: גורמים שהרוויחו מדמי תיווך פועלים פה ובמדינות יעד להכשיל הסכמים בילטראליים".

אל משרדי "קו לעובד" מגיעות מזה שנים רבות עדויות קשות אודות הסכומים אותם גובות חברות כח האדם ממהגרות ומהגרי עבודה בענף הסיעוד, תמורת הזכות לעבוד בישראל: למעלה מ- 10,000$ לעובד, בממוצע.

על מנת לעמוד בדרישת תשלום דמי התיווך נאלצות העובדות ליטול הלוואות מגורמים פרטיים שונים, בריבית אסטרונומית, ולעיתים אף למשכן את ביתן ולהעמיד את עצמן ואת כל בני משפחתן בסיכון. לעובדות נדרשים בין 12 ל-24 חודשי עבודה בישראל רק לשם השבת ההלוואות שנטלו, לפני שהחלו לחסוך שקל אחד למען משפחתן.

כשליש מעובדות הסיעוד המועסקות בישראל כיום מגיעות מהפיליפינים, ואנו מקווים כי הסכמים דומים ייחתמו בזמן הקרוב עם מדינות נוספות. היום מגיעות לישראל עובדות מוחלשות ופגיעות במיוחד, המשלמות סכומי עתק תמורת אשרת העבודה שלהן, ממדינות כמו מולדובה, סרי-לנקה, הודו ואוזבקיסטן.

 

הידיעה אודות ההסכם המסתמן עם הפיליפינים (נעה לנדאו, "הארץ", 30.8.2018).

דוח שהוצאנו בנושא בשנת 2016, שכותרתו "כסף שחור – עבודה שחורה".

גרף השוואתי שפרסמה רשות האוכלוסין וההגירה בתחילת השנה, וסוקר את אחוז מהגרי העבודה המועסקים כאן במסגרת הסכמים בילטראליים.