21-03-2018

תארו לכם שהייתם תקועים בגובה 60 מטר בלי יכולת לרדת…

כך קרה היום (ד' 21.3) למנופאי שנקלע למצוקה רפואית בזמן עבודתו באתר בניה באשקלון וחילוצו לקח זמן יקר בשל היעדר כל גישה סבירה לקבינה המתנשאת לגובה רב של עשרות מטרים.

צוות היל"מ (יחידה לחילוצים מיוחדים) של שירותי כבאות דרום נאלץ להתערב לשם חילוץ המנופאי, חילוץ מורכב שבסופו הועברו העובד להמשך טיפול בבי"ח. מדובר הכבאות נמסר לאחר האירוע כי "מדובר בחילוץ מורכב מאוד מכיוון שתא השליטה של המנופאי קטן מלהכיל יותר מאדם אחד והכל צריך להיעשות במשנה זהירות והמון בטיחות גם בגלל הגובה הרב וגם בגלל הסכנה בחילוץ ממבנה צר של עמודים כשכולו מגורז ובעל הגבלה בהכנת הציוד מהנדרש לחילוץ מסוג זה".

אין זו הפעם הראשונה בה נדרשים פעולות הצלה וחילוץ מיוחדים לשם טיפול במנופאי במצוקה. בנובמבר שנה שעבר נפטר המנופאי אולג סולודקין ז"ל, לאחר שלקה בליבו בזמן שטיפס בסולם המנוף לגובה 60 מטר מעל הקרקע באתר בניה בהרצליה. צוותי הצלה שהגיעו לאתר נאלצו לעלות במנוף לגובה של כ-40 מטר ובהמשך לטפס על סולמות המנוף עוד כ-20 מטר, עד הגעה לתא המנוף לשם מתן טיפול רפואי וביצוע פעולות החיאה. פעולות אלו לקחו זמן לא מבוטל כפי שניתן לשער, ו"זמן" כידוע הוא פקטור קריטי בהצלת חיים. אולג הועבר בהמשך תוך כדי פעולות החייאה לבי"ח איכילוב ושם נקבע מותו.

מקרים אלה ממחישים את הצורך האקוטי בגיבוש הוראות בטיחות שיקבעו בחוק ואשר יבטיחו למנופאים, שמקצועם אחד המסוכנים ביותר במשק, סביבת עבודה בטוחה וראויה. כך שתיקבע חובה בחוק המחייבת קבלנים להתקין לחצני מצוקה ואמצעי גישה למנוף בגובה.

ההסכם הקיבוצי שנחתם ביוני 2017 בין הסתדרות העובדים לבין התאחדות הקבלנים התייחס לחלק מדרישות הבטיחות עבור המנופאים, כך נקבע כי במנוף שגובהו מעל 60 מטר יותקן גשר תקני המאפשר מעבר בין גג הבנין למנוף או מעלית מובנית בתוך המנוף. אולם הוראות אלה מצד אחד אינן ממצות ומצד שני אינן ניתנות לאכיפה על-ידי המדינה, אלא תלויות בעובד עצמו ו/או בהסתדרות.

והרשויות האמונות על בטיחות העובדים? ממשיכות להתנהל בעצלתיים ואף לדחות יוזמות חקיקה פרטיות שנועדו לשפר את תנאי הבטיחות של העובדים ושל כולנו, כמו שנהגה ועדת השרים ביום 8.1.2017 עת דחתה את הדיון בהצעתו של ח"כ איל בן ראובן להתקנת "מד רוח" – מכשיר למדידת עוצמת רוח על עגורנים, למועד שאינו ידוע.

https://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3221798