26-05-2008

מאת: רותי סיני, הארץ

שגרירות תאילנד מכחישה ידיעות שלפיהן הממשלה בבנגקוק מתנגדת להבאת עובדי חקלאות לישראל באמצעות ארגון בינלאומי במטרה למנוע את עושק העובדים על ידי חברות כוח אדם. ההודעה יוצאת הדופן כינתה את הדיווחים שפורסמו בתקשורת הישראלית "סילוף מוחלט".

לפי הידיעות שהתפרסמו באחרונה, שרת העבודה של תאילנד, אוריוואן פינטונג, אמרה לנציגים של התאחדות חקלאי ישראל כי ממשלתה היא האחראית הבלעדית לגיוס עובדי חקלאות וניסיונה של ישראל לכפות על תאילנד מעורבות של ארגון בינלאומי בהליך הוא "בלתי נסבל".

הדברים עוררו תדהמה בישראל שכן ממשלת תאילנד חתמה על ההסכם עם ארגון ההגירה הבינלאומי שמטרתו לבטל את מעורבותם של מתווכים שגובים אלפי דולרים מאזרחי תאילנד שרוצים לעבוד בישראל.

"שרת העבודה התאילנדית מכחישה מפורשות את הדברים שיוחסו לה", נמסר בהודעת השגרירות בתל אביב. השרה אכן קיימה פגישה קצרה עם נציגי החקלאים מישראל אך הביעה רק "הערכה לממשלת ישראל על שיתוף הפעולה שלה עם ארגון ההגירה הבינלאומי במטרה להפחית את ההוצאות שמושתות על ידי חברות כוח אדם על העובדים", מסרה השגרירות. המידע שפורסם "הוא סילוף מוחלט של העובדות, שפוגע ביחסים הלבביים בין ממשלות ישראל ותאילנד".

במשרד התמ"ת משערים שדבריה של שרת העבודה סולפו במטרה לטרפד את ההסכם, שיפגע קשות בחברות כוח אדם ישראליות שחולקות את דמי התיווך עם שותפיהם בתאילנד. שתי חברות עתרו לבג"ץ נגד ההסדר, שאמור להיכנס לתוקף בחודש הבא. לא ניתן היה לקבל את תגובתו של נציג החקלאים שנועדו עם השרה, מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד.