27-01-2019

שני עובדי בניין נהרגו במהלך חודש ינואר 2019 בתאונות עבודה.

איאד איסמאעיל אברהים רג'ב, בן 48 מכפר אללבד שבנפת טול כרם, נפל ב-10.01.19 אל מותו באתר בנייה ברחוב אבא הלל סילבר בנתניה. איאד ז"ל היה נשוי ואב לארבעה. יהי זכרו ברוך.

התבוננות בתמונות מהאתר הבנייה בנתניה מספרות את הסיפור כולו: פיגומים רעועים, ללא מעקות הבולמים נפילה, ללא רשתות העוטפות את האתר ומונעות נפילה, עם חלקים שלמים של מבנה חשוף ולא מגודר – המזמנים מוות.

מסבאח עבד אלואחד אלזהור, בן 33 מהכפר בית כאחל מערבית לחברון, נפטר ב-24.01.19 מפצעיו בבית חולים ברזילי. המנוח נפצע בתאונת עבודה ברחוב התלמוד באשקלון ב-17.1, כאשר נפגע מהתמוטטות תבנית ברזל במהלך תהליך פירוקה, וכעבור שבוע נקבע מותו. מסבאח ז"ל היה נשוי ואב לארבעה, מורה בית ספר במקצועו. יהי זכרו ברוך.

חשוב לציין כי לאתר הבנייה בו התרחשה התאונה הוצא צו הפסקת עבודה, אך ליקויי בטיחות נוספים התגלו בפרויקט גם לפני התאונה – ובעטיים הוטלו בעבר שני צווי בטיחות. האם הצטברות העדויות על ההפקרות באתר יובילו לנקיטת פעולה כנגד האחראים – יעד להנדסה ובנין ג.פ. בע"מ? ימים יגידו.

התאונות הללו, בדומה לתשע תאונות נוספות שהתרחשו מתחילת השנה, בהן עובדים נפגעו באורח בינוני וקשה, מזכירות למקבלי ההחלטות שהמציאות המוכרת מ-2018 לא השתנתה. אין מקום לשאננות עד שלא יוטמעו שלל נהלים – בהם החלת התקן האירופאי על פיגומים, הצבת עוזרי בטיחות באתרי הבנייה, החרגת עברייניות בטיחות ממכרזים ציבוריים והרחבת סמכויותיו של רשם הקבלנים. מובן כי הללו חסרי משמעות ללא אכיפה המגולמת בהגדלה משמעותית של מצבת המפקחים במנהל הבטיחות. רק שילוב של אכיפה, חקירה והרתעה יכול לשנות לטובה את פני הענף – אך זה אינו מבשיל בגין היעדר מימון, לוחות זמנים הנמרחים על פני שנים, והקפאת המהלכים לטובת הבחירות הקרבות. במצב הנוכחי העובדים תלויים ברצונם הטוב של הקבלנים, ואינם מוגנים באמצעות ציוד בטיחותי, תקנות מחמירות וכוח אדם מקצועי היכול להצילם. במידה והסעדים יתמהמהו, תתפוגג השפעתן של ההבטחות, האיומים ומהלכי החקיקה להם היינו עדים בחודשים האחרונים – ונחזור למספרים הגבוהים של תאונות קשות, להן היינו עדים עד לאוקטובר 2018.