16-11-2010

מאת: דנה שקד, רכזת עובדים סינים

100 מהגרי עבודה מסין הגיעו לישראל ביולי 2010, על פי נתוני הלמ"ס.
מהגרי העבודה, לא הגיעו לעבוד בישראל בענף הבניין, כבעבר, אלא לעבוד בה בחקלאות. העובדים שילמו בסין 21,000$ דמי תיווך כל אחד עבור הזכות המפוקפקת לעבוד בישראל.

ארבעה מהעובדים הגיעו אל משרדינו במהלך יום שני בערב, ערב קבלת קהל של מהגרי עבודה מסין. הם סיפרו כי הם עובדים במושב עמיאוז וכי הם משתכרים 117 ₪ עבור 8 שעות עבודה ביום וכ 15 ₪ עבור כל שעה נוספת.
העובדים לא ידעו את שם המעסיק שלהם וסיפרו כי מי שהמתין להם בשדה התעופה עם הגיעם לישראל ומי שמחלק להם הוראות בשטח הם עובדים תאילנדים.
העובדים ידעו לספר כי חברת כוח האדם שמטפלת בהם היא "אשכולות". שוחחנו עם נציג חברת "אשכולות" שהכחיש כי העובדים מועסקים אצלו וטען כי הוא אינו מכירם.

פנינו אל ממונה אכיפה ארצי במשרד התמ"ת שהעביר לנו את שמות המעסיקים של העובדים, שעל שמם הובאו העובדים לישראל.
האבסורד הוא כי טרם פנייה למעסיקים וטרם הגשת תלונה רשמית למשרד התמ"ת נדרש אישור העובדים להתערבותנו בעניין שכן פניה מטעמינו עלולה להוביל לפיטורי העובדים.

לאחרונה דווח בתקשורת כי החקלאים עומדים לצאת בשביתה של שלושה ימים בה לא תסופק תוצרת חקלאית כדוגמת ביצים, פירות ויקרות לציבור במשך שלושה ימים.
הסיבה, לטענתם, היא סירוב המדינה לאשר הבאתם של 4,000 מהגרי עבודה נוספים לישראל. הסיבה האמיתית שמסתתרת מתחת לפני השטח היא כמו תמיד: כסף. דמי התיווך אותם משלמים התאילנדים והסינים שמגיעים לישראל נעים בין 10,000$ ל 21,000$. חלק גדול מהסכומים הללו עושה דרכו לישראל והעובדים נאלצים לעבוד שנתיים רצופות על מנת להחזיר את ההלוואות אותם לקחו בארצות המוצא.
אין צורך לאשר הבאתם של כמה אלפי עובדים חדשים לישראל. ישנם מספיק עובדים ששוהים כבר בישראל והם משתכרים הרבה מתחת לשכר המינימום וזכויותיהן מופרות דרך קבע.
הסינים שפנו אלינו היא דוגמא אחת מיני רבות. הפתרון נמצא ממש כאן ואין צורך להבעיר צמיגים ולאיים על הציבור. יש לאכוף את החוק, לשלם כדין לכל עובד ועובד ובצורה זו לעודד תעסוקה ישראלית יחד עם העסקת מהגרי עבודה.