22-12-2019

2 עובדים נהרגו וארבעה נפצעו באורח בינוני בשבוע החולף, 15-21 לדצמבר 2019. זה היה מחיר הדמים השבועי של הפקרת בטיחות העובדים. מחיר גבוה מדי. בכך הגיע מניין כלל ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה בשנת 2019 ל-45, ובכלל הענפים ל-84 עובדים.

שני העובדים ששילמו בחייהם על הפקרות זו הם פאדי עטא חלילייה, 30, מהכפר יפיע שבצפון וח'לף טלטל אלהווארין, 30, מחברון. שתי התאונות, בענף הבנייה, אירעו ביום חמישי, במרווח קצר זו מזו. לסיקור התאונות: http://bit.ly/2MlQuGt

התאונה הקטלנית הראשונה אירעה ביום חמישי בבוקר, באתר בניה בבאר יעקב כאשר פאדי עטא חלילייה, 30, נפגע מפגיעת חפץ כבד. כוחות הצלה שהגיעו למקום ביצעו בו פעולות החייאה אך ללא הואיל. הם נאלצו לקבוע את מותו. חלילייה הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. מספר שעות אחר כך, בשעות הצהריים, אירעה תאונה קטלנית נוספת, באתר בנייה ביישוב בני דקלים. התאונה אירעה כאשר חלף טלטל אלהווארין, גם הוא בן כ-30 לפי פרסומי מד״א, נלכד מתחת לקיר בטון שקרס. כוחות של מד״א שהגיעו למקום מצאוהו מחוסר הכרה ונאלצו לקבוע את מותו.

מבט על מספר ההרוגים בענף הבניין בחודש דצמבר אשתקד מספק נתון מעניין: היו בו אפס הרוגים. במה התאפיין אותו דצמבר? ששלושה שבועות קודם לכן חתמה ההסתדרות הכללית על הסכם עם משרד האוצר שמטרתו הייתה שיפור בטיחות העובדים. המסר והאווירה הכללית מצד הרשויות ואיגודי העובדים היו של לקיחת אחריות ויצירת הרתעה. שנה אחר כך ואין זכר לדברים. יו״ר ההסתדרות מתנער מאחריותו לבטיחות העובדים, לא מוטלים עיצומים על קבלנים בשל ליקויי בטיחות, אתרי בנייה בהם נהרגים עובדים נסגרים ליומיים בלבד ונפתחים שוב ללא כל בדיקה האם תוקנו הליקויים, וחקירה משמעותית של התאונות כמעט ואינה מתרחשת. לכך יש להוסיף כי מרבית ההסכמות שהושגו בין ההסתדרות לאוצר לא הושלמו או יושמו. מספר ההרוגים הולך ומאמיר, ובענף הבניין מדובר כבר בעלייה של שבעה עובדים שנהרגו לעומת השנה החולפת. ישראל בדרך למערכת בחירות נוספת, והעובדים ממשיכים לשלם בחייהם על היעדר מדיניות ומשילות.