12-09-2011

מאת: יעל אברמן, דוברת

 

הארגונים: "קו לעובד" , "ארגון העובדים מען", "כוח לעובדים", ו"רבנים למען זכויות האדם", שלחו מכתבים לחברי מועצת העיר ת"א-יפו וביקשו מהם, לתמוך בהצעה לעבור להעסקה ישירה של עובדי קבלן: "להצביע בעד עיריית תל אביב יפו כמעסיק הגון – מעסיק ישיר".
בישיבת מועצת העיר הקרובה, אשר תתקיים ב-19.09.11, תוגש הצעה לסדר מטעם תנועת "עיר לכולנו" (ביוזמת חבר המועצה שרון לוזון) שעיקרה העברת העובדים המועסקים על ידי העירייה בצורה קבלנית להעסקה ישירה. בקטגוריה זו נמצאים בעיקר עובדים מוחלשים ולא מקצועיים כגון עובדי ניקיון, שמירה וכו'.
קואליציה של ארגוני זכויות ואיגודי עובדים החליטה לבקש מכלל חברי המועצה לתמוך בהצעה זו (המכתב המלא מטה). קואליצית הארגונים למען תעסוקה הוגנת רואה לנכון לתמוך בכל הצעה, מכל סיעה, שתבקש לקדם זכויות עובדים – אין ברמה המוניציפלית ואין ברמה הארצית, בכנסת.
תמיכה זו היא חלק מקמפיין רחב ("תעסוקה הוגנת זה צדק חברתי"), המבקש להעלות על סדר היום הציבורי והתקשורתי את סוגיית זכויות העובדים במסגרת התביעות האחרונות ל"צדק חברתי". הקמפיין מבקש להראות כי הפרות של זכויות עובדים ותיגמול לא מקיים הם שורש של מרבית המצוקות החברתיות בשמן יצאו מאות אלפי ישראלים למחאה. כחלק מהקמפיים קיימה קואליציית הארגונים שורה של אירועים במתחם זכויות העובדים בשדרות רוטשילד ומתכננת גם הקמת פלטפורמה אינטרנטית לעדויות של עובדים על ניצול.

המכתב המלא:
אנו, הארגונים: "ארגון העובדים מען", "כוח לעובדים", "קו לעובד" ו"רבנים למען זכויות האדם", קוראים לך לעשות את הדבר הנכון – ולהצביע בעד עיריית תל אביב יפו כמעסיק הגון – מעסיק ישיר.
עיריית תל אביב יפו מעסיקה מאות עובדים בעבודות ניקיון, שמירה ואבטחה, גננות,תחזוקה, ועוד. למרות שעיריית תל אביב יפו הינה המעסיק בפועל של עובדים אלה – והיא הקובעת את סדר יומם ואת המשימות אשר יוטלו עליהם, היא מתחמקת מהאחריות הכרוכה ביחסי עובד מעביד, ומשתמשת בקבלני שירותים כמעסיק הרשמי של העובדים.
העסקה דרך קבלני שירותים הוכיחה עצמה תמיד כפגיעה חמורה בעובדים וזכויותיהם.
תנאי העובדים דרך קבלני שירותים נחותים משמעותית מאלה הניתנים לעובדים המועסקים בצורה ישירה, ופעמים רבות לא עומדים במינימום הדרוש לקיום מכבד. לדוגמא: רבים ממחוסרי הדיור הגרים במאהלים כיום הם עובדות ועובדי קבלן.
זה קורה כי הקבלנים מתחלפים תדירות, וכך, למרות שהעובד נותר במקום עבודתו, הוא אינו זוכה לרצף של זכויות; תלושי השכר אינם ברורים; שכרם נמוך מזה של העובדים הישירים ומרביתם אינם מאוגדים בארגוני עובדים. כתוצאה, עובדי הקבלן הינם מהעובדים החלשים במשק, ועל פי הערכות, מכל עובד נגזלים אלפי שקלים בשנה.
הכוח הבלתי מאוזן של קבלני השירותים הופך אותם לעיתים קרובות לסוחרי אדם, המנצלים את המצב הכלכלי הקשה של עובדיהם, ודורסים את זכויותיהם וכבודם. עם זאת, האחראי האמיתי הינו המעסיק בפועל – עיריית תל אביב יפו, המאפשרת להתייחס אל עובדיה כאל סחורה, אשר אין כלפיה כל אחריות, וחותמת על מכרזים בתעריפים שידוע מראש כי יביאו לפגיעה בזכויותיהם.
רווחת העובדים הינה אחריות העירייה. כל ניסיון להכשיר את השרץ בצורת שיטות שונות ומשונות של פיקוח נדונה לכישלון. לא ניתן לפקח על שיטה פסולה מעיקרה ולא ניתן להפוך אותה לראויה.
בישיבת מועצת העיר הקרובה, אשר תתקיים ב 19 לחודש, תוגש הצעה שעיקרה העברת העובדים המועסקים על ידי העירייה בצורה קבלנית להעסקה ישירה.
מעבר לחובה המוסרית, העברת כל העובדים להעסקה ישירה גם תחסוך בעלויות פיקוח ורגולציה, ותייקר את התקציב השנתי של העירייה בסכום זניח – במיוחד ביחס לרווח המוסרי האדיר, והפיכת עיריית תל אביב יפו לסמל של שמירה על זכויות עובדיה.
גם המקורות היהודיים דורשים כי: "לֹא-תַעֲשֹׁק שָׂכִיר, עָנִי וְאֶבְיוֹן, מֵאַחֶיךָ, אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ"., דברים פרק כד, פסוק יד.
לכן אנו קוראים לך לעשות את הדבר הנכון – ולהצביע בעד עיריית תל אביב יפו כמעסיק הגון – מעסיק ישיר.