08-06-2009

מאת: התאחדות האיגודים המקצועיים בסלפית

סניפי האיגודים הפלסטינים בסלפית וקלקיליה התערבו למען פועלי ופועלות מפעל טקסטיל גדול באזור התעשייה בהתנחלות ברקן. מהתלונה שהוגשה לאיגודים עולה, כי עשרות עובדים ועובדות פוטרו מהמפעל מאחר ולא הסכימו לבטל תביעה שהוגשה בשמם לבית הדין לעבודה בת"א. בתביעה, שסכומה הגיע למאות אלפי שקלים, נדרש המפעל לשלם הפרשי שכר מינימום כחוק ותשלום בגין זכויות סוציאליות. בנוסף, התלוננו העובדים על סביבת עבודה לא ראויה במפעל, על שעות עבודה ארוכות, אבק, קור עז ועוד. כמו כן, המפעל אינו מכסה תאונות ופגיעות בעבודה. לדברי העובדים, אין במפעל ציוד עזרה ראשונה, ולעיתים קרובות נפגעים העובדים ממכונות האריגה והתפירה.

מאז הגשת התביעה לבית הדין לעבודה באפריל 2008, לוחץ הקבלן הפלסטיני על העובדים לבטל את תביעתם. העובדים טוענים כי הנהלת המפעל היא אשר לוחצת על הקבלן לפעול כנגדם. עוד הם טוענים, כי תפקידו של הקבלן הוא לדאוג להסעות העובדים בלבד, אך הקבלן חורג מהגדרת תפקידו ומאיים על העובדים בפיטורים. כמה מהעובדים אכן ביטלו את תביעתם לאחר שהובטחה העלאה בשכר למי שיבטל את תביעתו.

בשל האווירה הקשה והאיומים, הפסיקו מספר עובדות את עבודתן במפעל והקימו מתפרה בכפר ברקין. העובדות טוענות כי הקבלן פתח במסע הסתה כנגדן, ומנע מהן לשלוח סחורה במטרה לסגור את המתפרה. "הקבלן איים עלינו שישרוף את המתפרה וירדוף אותנו בכל מקום עבודה בו נעבוד" אמרו העובדות.

באיגוד בסלפית הוחלט כי יפעילו את הגורמים המוסמכים ברשות הפלסטינית ויבקשו מהם לדרוש מהקבלן להפסיק לאלתר את מסע האיומים והלחצים שהוא מפעיל על העובדים והעובדות.

בגילוי הדעת שפרסמו הפועלים נאמר:
"אנו מהווים דוגמה קטנה לפועלים שזכויותיהם נפגעות יומיום. רבים מאיתנו אינם מקבלים ולו את מחצית זכויותינו החוקיות. היכן אתם – בעלי המצפון? מה עמדתכם בנושא זה? אנו פונים אליכם, מאחר ואנו בטוחים שאתם תפעלו לכך שיעשה עמנו צדק, שנקבל את זכויותינו המלאות ולא זכויות חלקיות".