23-09-2007

מאת: רותי סיני, הארץ

ממשלת תאילנד חתמה בשבוע שעבר, בתמיכת ישראל, על הסכם היסטורי שמטרתו להפחית באופן ניכר את העמלות שמשלמים פועלים תאילנדים כדי לעבוד בישראל. בכך יפחת גם התמריץ של חברות כוח אדם להביא את העובדים לישראל. יישום ההסכם עם תאילנד יתחיל בעוד כמה חודשים.

לפי ההסכם, אזרח תאילנדי שיבקש לעבוד בישראל ישלם עד 1,800 דולר: 1,200 בעד הטיסות ו-600 דולר בעד הוצאות כגון אשרות, אגרות, בדיקות רפואיות וחיסונים. היום משלמים תאילנדים עד 8,000 דולר. הכסף מתחלק בין מתווכים בחו"ל למתווכים ישראלים.

הצדדים להסכם הם משרד העבודה התאילנדי וארגון ההגירה הבינלאומי (IOM), גוף המוכר על ידי האו"ם, שמסייע למהגרי עבודה בעולם ונאבק בסחר בבני אדם. לארגון יש קשרים היסטוריים עם ישראל: בעבר הוא סייע בהבאת ניצולים מאירופה ויהודים ממדינות ערב.

ישראל אמנם לא חתמה על המסמך, אבל הממשלה החליטה – כבר לפני יותר משנתיים – לתמוך בו. פקידים בכירים, בהם מנכ"ל משרד ראש הממשלה רענן דינור, ושגרירת ישראל בבנגקוק יעל רובינשטיין, ליוו את התהליך מקרוב, מתחילתו.

"אנחנו מקווים שמזכר ההבנה יפסיק את העושק הגדול של העובדים", אמרה אמש רובינשטיין, בשיחה מבנגקוק. היא גם הביעה תקווה שהמזכר ישמש מודל להסכמים דומים עם ארצות אחרות שמהן באים פועלים לישראל.

לפי ההסכם, משרד העבודה התאילנדי יהיה אחראי לגיוס העובדים ומיונם, וארגון ההגירה יפקח על התהליך. בביקורו הראשון בבנגקוק, בסוף 2004, הציע דינור להגביל את התשלום הכולל ל-600 דולר, אבל בארגון ההגירה סברו שהסכום נמוך מדי. לאחר מכן דובר על 1,200 דולר. לבסוף, כאמור, סוכם על 1,800.

החוק הישראלי מתיר לגבות מעובדים זרים סכום של עד 3,050 שקלים, בלא הוצאות טיסה, אבל קשה לאכוף אותו. בפועל, עובדים ממשיכים לשלם סכומים גבוהים הרבה יותר.

"זהו הישג חשוב ומבורך", אומר עורך הדין ד"ר יובל לבנת, היועץ המשפטי של "קו לעובד". העמותה עתרה לבג"ץ במארס 2006, כדי לחייב את המדינה ליישם את החלטתה מיולי 2005 בדבר קידום ההסכם, אבל המדינה טענה כי ההליך אינו בשליטתה ושהוא מתעכב בשל בעיות פוליטיות ואחרות בממשלת תאילנד.

ייתכן שההסכם עם תאילנד יהיה גם סנונית להסכמים בילטרליים בין ישראל למדינות מקור של עובדים זרים. אחרי שנים של התנגדות להסכמים כאלה, החליטה הממשלה באוגוסט השנה, שהחל ב-1 באוגוסט 2008 תותר הבאת עובדים רק ממדינות שחתמו על הסכמים עם ישראל להסדרת אופן העסקתם.