21-02-2023
חשבנו שהגענו לפתרון בעיית דמי התיווך הבלתי חוקיים, הנגבים ממהגרי.ות עבודה בסיעוד, בזכות חתימה על שורה של הסכמים עם מדינות המוצא.
התבדינו. הבעיה חזרה והיא מלחיצה יותר מתמיד.
רובם.ן המוחלט של עובדי.ות הסיעוד המגיעים.ות לישראל משלמים.ות בארצותיהם.ן עשרות אלפי שקלים, כדמי תיווך בלתי חוקיים. ידוע ומקובל על כולם שלפחות חלק מהכסף הזה "נוזל" גם לגורמי התיווך הלגיטימיים פה בישראל. הפתרון לתופעה המכוערת הזאת, אשר כונתה על ידי בית המשפט העליון סחר בבני אדם, מצויה בהסכמים בין מדינתיים, המכונים על ידי משפטנים "הסכמים בילטראליים". ההסכמים אמורים להעביר את הגיוס והתיווך הפרטי והמופרט לטיפולן של הרשויות, ולהשקיע בהליך הגיוס של עובדים.ות מקצועיים.ות.
בשנת 2021, לאחר שנים ארוכות של מאבקים, פגשנו בעובדים.ות הראשונים.ות שהגיעו דרך ההסכם הבילטראלי בסיעוד. אלו הגיעו מהפיליפינים, המדינה ממנה מגיעות מרבית עובדות הסיעוד, ובינתיים נחתמו הסכמים גם עם סרי לנקה ואוזבקיסטן. נראה שדברים מתקדמים אמנם לאט אך הם מתקדמים.
בינתיים, במקביל למעבר למנגנונים מתקדמים לגיוס עובדים בארצות המוצא, החלה להיווצר תסיסה בקרב לשכות התיווך הישראליות והן דרשו אישור לגביית דמי תיווך "חוקיים" מהעובדים. לאחר שורה של דיונים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הקודמת ולחצים כבירים שהופעלו, הוחלט כי הלשכות הישראליות יגבו מעובדות הסיעוד כ-5,000 ₪ – בשלוש פעימות – ושאת הכסף ישלמו גם עובדות שיגיעו בהסכם וגם עובדות שיגיעו מחוץ להסכם. כן, גם הקבוצה השנייה.
התקנות החדשות לא רק הוסיפו חטא על פשע ופגעו בעובדים.ות המשלמים.ות ממילא סכומי עתק בארצם.ן, אלא שהתברר שאף אחד לא דיבר עם הפיליפינים ולא עדכן אותם בנושא. גורמים בפיליפינים לא אהבו את ההתנהלות של ישראל והודיעו שלא מקובל עליהם שהעובדים.ות שלהם ישלמו את הסכום הזה.
התוצאה: הפסקת כניסת עובדים מהפיליפינים.
ההשלכות קשות ונרחבות:
✒️ כמעט 100% מהעובדים משלמים גם דמי תיווך בלתי חוקיים וגם דמי תיווך "חוקיים".
✒️ אלפי הדולרים שמשלמים העובדים מטביעים אותם בחובות עמוקים, והם מתקשים להתרכז בעבודתם ונאלצים לעבוד ללא חופשות ומנוחה.
✒️ המטופלים הסיעודיים בישראל חווים מחסור חריף בעובדים.
✒️ הקריטריון היחיד הקובע את כשירותו של מטפל עכשיו הוא כסף ודופק.
קריסת ההסכם מבשרת רעות לענף כולו, ואנחנו שואפות למציאת פתרון שיחדש את כניסת העובדים.ות מהפיליפינים, החשובים.ות למטופלים שלנו. בתהליך הארוך שעברנו למדנו הרבה על בעייתיות התחום ועל הקופונים הנגזרים בדרך על ידי גורמים פרטיים בתחום האמור לספק פתרונות לאנשים שהחברה שלנו אמורה להעלות על נס – קשישים ואנשים בעלי מוגבלויות.
מצורפת פנייתנו לרשות האוכלוסין ולמשרד העבודה וקריאתנו להתייחס לעבודת הסיעוד כשירות סוציאלי חיוני, שהפרטתו וגלגולו על כתפיהן של מהגרות עבודה עניות פוגעת בהן ובמטופליהן.