13-07-2009

מאת: נירית בן ארי, מתנדבת בקו לעובד

בספר הילדים "עלילות המלך פרדיננד פדהצור בקיצור", גוזר המלך גזרה על עמו: נאסר עליהם לבטא את האותיות א', ד', מ', י', ו-ו'. כשמגיעים תושבי ממלכתו להתלונן בפניו, המלך לא מבין מה הם אומרים. אבל לפי החוק, נאסר עלינו לבטא את האותיות א', ד', מ', י', ו-ו', מתמרמרים האנשים, ולכן אינך מבין אותנו. זהו אבסורד!

כיצד קשור המלך פרדיננד פדהצור בקיצור לעניינינו? מי שביקר בגינת לוינסקי שליד התחנה המרכזית בתל אביב השבוע, בוודאי תהה האם הוחלפה ממשלת ישראל באותו מלך טיפש ורשע, שגזר גזירות דרקוניות על נתיניו? ובכן, בגינת לוינסקי, שבדרך כלל משמשת כמקום המפגש המרכזי של קהילת מהגרי העבודה בישראל, החלה השבוע רשות ההגירה החדשה במבצע גירוש עצום בהיקפו במסגרתו נעצרו השבוע עשרות מהגרים לבדיקה. ואילו שלא הייתה בידיהם אשרה מתאימה, לא משנה מאיזו סיבה, נאספו והועלו אחר כבוד לאוטובוסים שלקחו אותם למתקני מעצר, ומשם יגורשו, אם לא יקרה להם נס, לארץ מוצאם.

אנו ב"קו לעובד" יודעים כי רבים ממהגרים אלו הגיעו לישראל לעבוד כחוק בהזמנת ממשלת ישראל. מבין המועמדים לגירוש, רבים איבדו את המעמד החוקי שלהם בארץ בגלל נהלים מעוותים שהוציא משרד הפנים, למרות שתקופת השהייה שהוקצבה להם לא תמה, ולמרות שלקחו הלוואות של אלפי דולרים על מנת לשלם דמי תיווך כדי לעבוד באופן חוקי במדינת ישראל.

אותם נהלים מעוותים כוללים לדוגמה, את האיסור על מהגרות עבודה להיכנס להריון בתקופת שהייתן בארץ. מהגרת עבודה שנכנסת להריון מאבדת את מעמדה החוקי כשלושה חודשים לאחר הלידה. רק בישראל ובסינגפור קיים נוהל כזה, שעל פי כל קנה מידה הינו בלתי אנושי ומהווה הפרה גסה של זכויות אדם. הנחייה אחרת שוללת את המעמד של המהגר או המהגרת באם התגלה שהם מקיימים יחסים זוגיים בארץ או שיש להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה. אך טבעי הוא שמהגרים בארץ זרה יחפשו להם בני/בנות זוג על מנת להפיג את הבדידות הקשה רחוק מהבית, אך לכשיעשו זאת, יגלו כי הפרו את הנוהל, ויהיו מועמדים למעצר וגירוש. המקרים השכיחים יותר הם עובדים שסיימו את עבודתם, אם משום שמעסיקיהם נפטרו או שהתפטרו בעצמם, והם אינם מצליחים למצוא מעסיק חלופי. תקצר היריעה מלתאר את כל המקרים השונים והמשונים שבעטיים מאבדים מהגרי עבודה את מעמדם החוקי בארץ, רובם ככולם תוצאה של אותם נהלים, שכנראה נועדו לזרז את יציאתם מהארץ על מנת שאנשים נואשים אחרים במדינות עניות ייקחו הלוואות בריבית גבוהה ויתנו אותם למתווכים ישראלים שיביאו אותם לארץ.

מבצע הגירוש הנוכחי שהמלך פדהצור מוביל, ובהשאלה, יעקב גנות ראש מנהלת ההגירה החדשה, יפגע בעיקר בעובדות ועובדים המטפלים בקשישים ומוגבלים שמעסיקיהם נפטרו או שהעסיקו אותם בתנאים קשים, שעזבו ולא הצליחו למצוא מעסיק עם היתר, כי לאלו חברות כח האדם מעדיפות להביא עובדים חדשים המביאים איתם אלפי דולרים שחורים ומרשרשים. השבוע הם מגלים, שהם טובים מספיק על מנת לבנות את בתינו, לעבוד את שדותינו, ולטפל בזקנים ובמוגבלים, אך אינם טובים מספיק בכדי שיכובדו זכויות האדם הבסיסיות שלהם. אלו מהם שלמרות האיסורים הולידו ילדים, יכלאו ויגורשו עם ילדיהם שנולדו בישראל. יש לציין, כי ילד שנולד בישראל למהגרי עבודה, בעלי מעמד או לא בעלי מעמד, אינו זכאי למעמד קבע לא כל שכן לאזרחות. מעבר לזיכרונות ההיסטוריים הקשים שמעלה מראה גירוש הילדים ומשפחותיהם, ישראל אף מפירה אמנה בינלאומית שהיא עצמה אשררה, האמנה הבינלאומית לזכויות הילד.

מעבר לכך שמבצע הגירוש יעלה למשלם המיסים בישראל מאות אלפי שקלים, הוא מהווה הפרה בוטה של זכויות אדם, זכויות עובדים וזכויות הילד. זהו אות קלון למדינה שחרטה על דגלה את כבוד האדם וחירותו, עיקרון ששוב מתגלה כשווה לקליפת השום. הבה ונקווה כי תוסר הגזירה וגורלה של רשות ההגירה ושל יעקב גנות לא יהא כגורלו של המלך פרדיננד פדהצור, שירד מכס המלכות בבושת פנים לאחר שזעמם של תושבי ממלכתו התעורר והם מצאו להם מלך צודק וחכם יותר.