12-04-2018

ביום שבת, ה14 לאפריל, בשעה 18:00 ייערך כנס במתנ"ס יפיע אשר בכפר יפיע בנושא תאונות העבודה בענף הבניין.

45% מההרוגים בתאונות עבודה בבניין הינם פלסטינים אזרחי מדינת ישראל. בשנים האחרונות, נהרגו תשעה מתושבי כפר יפיע בתאונות עבודה בבניין, ועשרות נותרו נכים. שנת 2018 נפתחה בתאונת העבודה הקטלנית של צעיר מהכפר, בהא כנאנה (19), שנהרג בתאונה בפרויקט הרכבת הקלה בפתח תקווה.

מסר הכנס ברור: תאונות עבודה אינן גזירת גורל ועל כולם מוטלת האחריות לשנות את המצב. הכנס נערך בחברה הערבית, מתוך מטרה לקדם מודעות בקרב הגורמים השונים: רשויות מקומיות, מהנדסים, קבלנים מנהלי עבודה ועובדי הבניין עצמם להגדלת האחריות על הנעשה באתרי הבנייה , שינוי תרבות העבודה והטמעת שיטות והרגלים של בטיחות וזהירות.

בכנס ייקחו חלק בני משפחות של הרוגים, בהם נורה עלא א-דין, אחותו של העובד אחמד עלא א-דין, שנהרג בתאונה בשנת 2011, אשר תציג בכנס את זעקתם של משפחות הנפגעים, ואת תחושתם כי המערכת השלטונית והמשפטית מזלזלת בכבודם.

הדוברים המרכזיים בכנס, שנערך בחסות עומרן כנאנה, ראש המועצה המקומית יפיע, הם: פרופ' רוני נבון מהמכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון; סלים לחאם, נציג ארגון הקבלנים בצפון; עו"ד גדיר ניקולא מקו לעובד, ואסף אדיב, מנכ"ל ארגון העובדים מען, שמובילים את קמפיין "נרתמים למאבק בתאונות הבניין". בנוסף ישתתפו חברי כנסת פעילים במאבק נגד תאונות העבודה, עבד אלחכים חאג' יחיא אייל בן ראובן, ופעילי שטח.

הכנס הוא ביטוי לעניין הציבורי הנרחב בנושא כתוצאה מהקמפיין בנושא תאונות עבודה בבניין, שפרוייקט "נרתמים" מהווה בו גורם מרכזי. המאבק הציבורי מציין כעת יותר משנת פעילות של "מען" עם עובדים צעירים ביפיע בשיתוף עם פרוייקט קידום הנוער. ההתגייסות של פעילים ביפיע הינה עדות להכרה הגוברת בציבור הערבי לכך שתאונות העבודה בענף הבניין הן תוצאה של תרבות עבודה קלוקלת, הנובעת מרשלנות פושעת של בעלי אינטרסים.