08-06-2009

מאת: ראיד אבו יוסף, עמותת קו לעובד

מטעי התמרים בהתנחלויות עמק הירדן הישראליות נפרשים החל מהתנחלות קליה שבדרום ועד לאזור בית שאן, בצפון. התמרים הינם חלק מהתכנית החקלאית האסטרטגית של מדינת ישראל, ומיוחסת לה חשיבות כלכלית גדולה.

בפרסומות לתוצרת התמרים הישראליים, המופיעות בארצות העולם השונות ובמיוחד במדינות אירופה, מתגאה מדינת ישראל בטיב הפרי ובשיטות היצור החקלאיות המודרניות. אולם, מעולם לא מוזכרים הפועלים הפלסטינים אשר מועסקים בחקלאות התמרים – פועלים המנוצלים בשיטות הניצול המכוערות ביותר, שזכויותיהם הבסיסיות מופרות, ואשר עבודתם מסכנת את חייהם.

עובדים תלויים על עצים
חקלאות התמרים דורשת עבודה והשגחה במשך כל ימות השנה. העובדים מבלים חלק גדול מזמן עבודתם על צמרות הדקלים הגבוהים. במרבית המקרים, העובד מועלה אל ראש העץ באמצעות מנוף מיוחד, בכדי לבצע את פעולות הגיזום, ההפריה, הדילול הגדיד ועבודות נוספות.

הדילול הינו פעולה המתבצעת במשך עשרה ימים בשנה. בתקופה זו, מועסקים אלפי גברים, נשים וילדים. עובד אחד תאר את העבודה במילים הבאות: "נהג המנוף מעלה את העובדים על עצי הדקל. פעולת הדילול נמשכת בין 20 ל-40 דקות, ואז העובד מועבר לעץ אחר. הדבר ממשיך כל היום, ואנו עובדים בדרך כלל משעה 6:00 בבוקר ועד השעה 16:00 אחרי הצהריים".

מנופים קטלניים
התנחלות תומר נמצאת שלושה ק"מ צפונה מיריחו ומועסקים בה מאות פועלים פלסטינים ותאילנדים בחקלאות התמרים. לפני שנתיים, קנה אחד המעסיקים מנוף חדש והעביר אותו לשימוש העובדים מבלי לבצע את הבדיקות הנחוצות ומבלי לאמן אותם ולהסביר להם על אופן ההפעלה. המנוף נפל ואיתו שלושה עובדים – שניים מהם נהרגו והשלישי נותר נכה לכל החיים.

לצורך חקלאות התמרים פותחו מנופים מיוחדים, שחלקם יכולים להרים את העובדים לגובה של עשרה מטרים. בכדי להשתמש במנופים אלה בבטחה, כמו בכלים אחרים בחקלאות, על הנהגים ללמוד את דרכי השימוש בהם ויש לבדוק את תקינות המנופים בתחילת כל יום עבודה.

בשנת 2008 נפל בהתנחלות "משואה" מנשא המנוף, כשעליו חמישה פועלים. כל העובדים סבלו משברים ומכות, ואחד מהם נזקק לטיפול רפואי עד היום.

כפעולת הסברה לפועלים בנושא "בטיחות בעבודה", הזמינה קבוצת מעסיקים בהתנחלות תומר נציג של אחת מחברות המנופים. לפגישה הוזמנו עובדים תאילנדים וארבעה קבלנים פלסטיניים שאינם קשורים כלל לעבודה בשטח. הנציג הבהיר את חשיבות השימוש באמצעי בטיחות בזמן העבודה כגון לבוש מגן וכפפות. העובדים המועסקים בשטח שמעו, במקרה, על הפגישה וחשבו שבעקבותיה יזכו לאמצעי המיגון שהומלצו למעסיקים ע"י הנציג.

צעיר בן 17 המועסק בתחום מספר: "שום דבר לא השתנה. אני סובל מדלקות בידי בגלל שריטות קוצי התמרים, המצב נשאר כמו שהוא, וכל פעם שביקשנו קסדה וכפפות זכינו לתגובה שלילית מצד הקבלן והמעסיק גם יחד. אני ממשיך להידקר על ידי קוצי התמרים כל היום, אני תלוי על העץ ללא חבל רתמה, מחכה שהמנוף יגיע בכדי להעביר אותי לעץ אחר.

אמצעי ההגנה הנחוצים
עבודה שבמסגרתה העובדים נמצאים תלויים על עצים במשך זמן ארוך, דורשת נקיטת אמצעי הגנה מיוחדים, ביניהם:

1. אין להשאיר את העובדים תלויים על העצים ללא אמצעי מגן.
2. על המעסיק לספק מספיק מנופים אשר יאפשרו לעובדים לעמוד על מנשאי המנופים עד סיום העבודה הנדרשת ולא להיות תלויים בצורה מסוכנת ולא נוחה.
3. עובדים רבים סובלים מסחרחורות בזמן העבודה כאשר נמצאים במקומות גבוהים לאורך זמן. לכן, יש לתת לעובדים הפסקות בין המעברים מעץ לעץ.
4. העובדים סובלים משריטות מקוצי התמרים ומפתחים דלקות. על המעסיק לספק לעובדים לבוש מגן, כפפות ונעליים מתאימות להגנה.
5. יש לספק לעובדים קסדות להגנה על ראשיהם במקרה של נפילה ממנוף. ראוי לציין שבאחת מהתאונות נהרג עובד לאחר שנפל על ראשו כשהוא ללא קסדה.
6. על המעסיקים לבדוק שהעובדים אינם סובלים מפחד גבהים.
7. על המעסיקים לבצע את טיפולי התחזוקה הנדרשים למנופים.

הפועלים החקלאיים המועסקים בחקלאות התמרים זקוקים לסיוע רב. הם נופלים היום בין פטיש היחס האכזרי של המעסיקים הישראליים לבין סדן המצב הכלכלי הקשה. הם מועסקים בתנאי עבודה מסוכנים מאוד, בסכנת נפשות, מרוויחים שכר נמוך ביותר, והמחסור באפשרויות תעסוקה מכריח אותם לקבל את הדיכוי וההשפלה, וגורם להם לשים את נפשם בכפם יומיום, בכדי להביא פרנסה, ולו הקטנה ביותר, לבתיהם.