23-07-2018

השבוע נחשף ב-YNET סיפור קפקאי טרי שהגיע ל״קו לעובד״: מומחים הודים הגיעו ארצה לאחר תשלום דמי תיווך מופרכים (15,000 ש"ח לאדם!), הועסקו על סמך הבטחות לעבודה למשך חמש שנים, ולאחר שנה מצאו עצמם מחוסרי אשרה, מחוסרי עבודה ועם חובות. ריבוי "בעלי הבית" לא עזר להם – כי אף אחד מהמעורבים בהבאתם והעסקתם לא לוקח אחריות על ההבטחות.

ישראל אמנם מתהדרת בכך שחתמה על הסכמים בילטראליים להפסקת תופעת תשלום דמי התיווך, אך מאז ממשיכה לאשר ולייצר עוד ועוד מבנים שישרתו את מי שמרוויח הון שחור מדמי התיווך. המסלול המיועד לייבוא מומחים/בכירים מאפשר גריפת דמי תיווך לא חוקיים ממהגרים ממדינות מתפתחות, וכובל אותם למעסיקיהם.

ה'מומחים' מהודו מצטרפים ל-65 אלף עובדי הסיעוד הזרים בישראל שמשלמים דמי תיווך שגובהם נוסק משנה לשנה, ל-70 אלף העובדים הפלסטינים שרבע משכרם החודשי משולם עבור ההיתר לעבוד, וה'סטודנטים' לחקלאות שמגיעים ממדינות מתפתחות משלמים חמישית משכרם לתוכניות 'לימוד'.

"קו לעובד" פנתה לרשות האוכלוסין וההגירה וביקשה להתיר את העסקת העובדים ולהסדיר את מעמדם משום שנפלו קורבן להונאה, לעושק ולגביית דמי תיווך מעבר לסכום המותר. הפנייה לא זכתה להתייחסות וערר בנושא הוגש לבית הדין בבאר שבע.

כתבתו של צחי שדה: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5313023,00.html