13-09-2018

בשבוע הראשון של ספטמבר, שבוע החזרה ללימודים, התרחשו תשע תאונות מיותרות וטרגיות באתרי הבנייה: עובד אחד נהרג, 2 עובדים נפצעו באורח קשה ו-6 עובדים נפצעו באורח בינוני.

ביום ראשון, 2.9, ב-09:30 בבוקר, נפצע עובד באתר בנייה ברחוב קצות החושן, במודיעין עלית. הוא נפל מגובה של כ-6 מטרים ופונה להדסה במצב בינוני, עם חבלות בידיים.
ביום שני, 3.9, נפצעו 3 עובדי בניין בשלוש תאונות: בבוקר נפגע עובד בן 65 בדרך ז'בוטינסקי, בני ברק, מחפץ שנפל עליו ופצע אותו באורח בינוני. בשעה 11:30 נפצע עובד בן 48 באתר על דרך עכו-חיפה, בקרית ביאליק, כאשר הפעיל מסור חשמלי. הוא פונה לביה"ח רמב"ם, ולמרות שידיו ניזוקו קשות – פציעתו הוגדרה כבינונית. ב-15:00 נפצע עובד נוסף, בן 30, באתר בנייה בכפר קאסם. הוא נפגע מחפץ שנפל עליו מגובה, ופונה במצב בינוני לבילינסון, כשהוא סובל מחבלה בחזה.
ביום רביעי, 5.9, התרחשו שתי תאונות: ב-9:40 בבוקר נפל אל מותו ג'האד חוסין חוג'יראת ז"ל, בן 60 מביר אל מכסור, אשר ביצע עבודות שיפוץ על גג בית ספר תדהר שבעפולה. הוא פונה במצב קשה לביה"ח העמק ושם מת מפצעיו. ג'האד הוא ההרוג ה-30 בתאונות בניין מאז תחילת שנת 2018. יהי זיכרו ברוך.
בשעה 11:20 באותו יום נפצע באורח בינוני עובד בן 61, באתר בניה בבני ברק. הוא נפל מגובה 4 מטרים, ופונה לביה"ח שיבא בתל השומר כשהוא סובל מפגיעת ראש.
היום, יום שישי ה-7.9, התרחשו שלוש תאונות: ברבע לשמונה בבוקר למדנו על תאונה נוספת בבני ברק, באתר הפועל ברחוב העלייה השנייה. עובד בן 50 נפל מגובה ונפצע באורח קשה. הוא פונה לבילינסון כשהוא סובל מחבלת ראש. בשעה 11:00 – שוב פציעה קשה. עובד נפגע מטרקטור באתר בנייה ברחוב קרליבך, ופונה לאיכילוב כשהוא סובל מחבלות באגן. לקראת השעה 13:00 נפצע באורח בינוני עובד בן 48 – הוא נחבל בגפיו בתאונה שפרטיה עדיין לא ידועים, כאשר עבד באתר בנייה במרום גולן.

3 תאונות עבודה התרחשו השבוע ברחבי העיר בני ברק. מאז 2016 גבו אתרי הבנייה בעיר את חייהם של 5 עובדים, ופצעו רבים אחרים. ריבוי התאונות בעיר איננו מקרי: מדובר בעיר בה פועלים כרגע 193 אתרי בנייה, ונבחרה השנה להשתתף בפיילוט אכיפה מיוחד של משרד העבודה והרווחה, הפרקליטות ומשטרת ישראל. הפיילוט מאפשר סגירת אתרים למשך 30 יום גם אם לא התרחשה בתחומם תאונת עבודה, ובני ברק נבחרה לקחת בו חלק בגלל תנופת בנייה וריבוי פרויקטים של תמ"א 38.

אתר הבנייה הראשון שנסגר במסגרת הפיילוט היה בעיר בני ברק, בחודש מרץ. המשטרה סגרה אתר למשך 30 יום – בצעד תקדימי – כתוצאה מליקויי בטיחות שנמצאו במקום ומכיוון שהעבודות באתר כלל לא דווחו למנהל הבטיחות. רשות מקומית מחויבת לדאוג לכך שאתרי בנייה הפועלים בתחומה מדווחים למנהל, וכאשר היא אינה עושה זאת – היא אינה מאפשרת לערוך במקום ביקורות פשוט כי האתר אינו נמצא על המפה. עיריית בני ברק, בדומה לרשויות מקומיות אחרות, צריכה לאשר מיקום מנופים, לדאוג כי אתרי בניין בתחומה מגודרים ואינם מסכנים את הציבור, וכאמור לדאוג שהאתרים החדשים מדווחים למנהל הבטיחות. האתר בו התרחשה התאונה הבוקר כלל לא מופיע באתר מנהל הבטיחות.

לפני יותר משנה פנה מנהל הבטיחות לרשויות המקומיות ודרש שידאגו לכך שאתרי הבנייה בשטח השיפוט שלהן עומדים בדרישות ספציפיות, לצורך שיפור מצב הבטיחות. מה עשו עיריית בני ברק, וחנוך זייברט העומד בראשה, בהקשר זה?