21-08-2018
יותר תאונות מאשר ימים בשבוע – 8 תאונות עבודה באתרי הבניין.
ארבעה הרוגים, פצוע קשה אחד ו-5 פצועים באורח בינוני.
ברובן המכריע של התאונות נהרגו ונפצעו עובדים שנפלו מגובה – סיבת המוות מספר 1 בענף. גם השמות של החברות הקבלניות, שבאתריהן אירעו מקרי המוות, מוכרים עד לזרא: שוב אלקטרה ושוב תדהר.

הפרטים קשים לעיכול:

ביום ראשון, ה-12.8, נפל חפץ כבד על עובד בניין פלסטיני, בן 30, ופצע אותו באורח בינוני. הוא עבד באתר בנייה ברחוב בית לחם בחולון, ופונה לשיבא עם חבלת ראש.

ביום שני, ה-13.8, נהרגו שלושה עובדי בניין ואחד נפצע קשה. ב-9 בבוקר נפצע קשה עובד בן 22, כאשר נפל מגובה חמישה מטרים באזור התעשייה של שדרות. הוא פונה לסורוקה, מורדם ומונשם, עם חבלת ראש. שעתיים מאוחר יותר, נהרגו שני עובדים ברחוב המעיין 15 בראש העין, כשפיגום ממוכן, עליו עמדו, קרס ונפל. העובדים – אבראהים זכריא מוחמד אלחדידי (32), וראמי עבדללה עלי בדר (34) הגיעו באותו בוקר מהכפר בית לקיא, שליד רמאללה, ולעולם לא ישובו לביתם. יהי זכרם ברוך.
כאשר חשבנו שהיום האיום הזה הסתיים, התבשרנו על מותו של עובד בניין נוסף, בן יאג'ון בן ה-36. הוא נפל אל מותו מהקומה הרביעית של אתר בנייה בשכונת אחיסמך שבלוד. יאג'ון, אזרח סיני, מת במקום. יהי זכרו ברוך.

ביום שלישי, 14.8, הגיעו חדשות רעות מבית החולים הלל יפה. ויסאם מחאמיד, בן 22, אשר התחשמל שבוע קודם לכן באתר בנייה בתלמי אלעזר, לא הצליח להתמודד עם הפציעה הקשה ונפטר. יהי זכרו ברוך.

ביום חמישי, ה-16.8, אירעו שלוש תאונות ונפצעו שלושה עובדים. ברבע לשמונה בבוקר נפל עובד בן 54 מגובה שלוש קומות, באתר בנייה הממוקם ברחוב אגדתי 11 בתל אביב. הוא הוגדר כפצוע באורח בינוני ופונה לבילינסון כשהוא סובל מחבלה בחזה. בשעה 10:15, שוב בתל אביב, נפל עובד בן 47 באתר בנייה ברחוב הגדוד העברי 53. הוא פונה לאיכילוב כשהוא סובל מחבלת ראש והוגדר כפצוע בינוני. לקראת 15:00 בצהריים – שוב תאונת עבודה בבניין, הפעם בשדרות: עובד בן 46 נפל מפיגום ברחוב שאר ישוב. הוא הוגדר כפצוע בינוני ופונה לבית חולים ברזילי, עם חבלות בגפיים.

הבוקר, יום שישי ה-17.8, התרחשה תאונה אחרונה לשבוע הזה. עובד בניין בן 22 נפל מגובה באתר בנייה ברחוב שלמה המלך בקריית אונו. פציעתו הוגדרה כבינונית בחומרתה, והוא פונה לשיבא כשהוא סובל מחבלת ראש.

בשעה בה אנחנו מביטים ברשימה הארוכה והבלתי נתפסת הזאת – משרד העבודה והרווחה שותק. בשעה בה העובדים ממתינים בקוצר רוח לפעולה תקיפה – לגורמים למעלה נגמרו המילים. על מעשים אין מה לדבר.
מי שדווקא התבטאה השבוע והשמיעה קול מחאה היא הHistadrut – ההסתדרות החדשה – שנזכרה בתפקיד החשוב שלה במאבק. אחרי החגים, הצהירו בהסתדרות, יכריזו על סכסוך עבודה במשק אם לא יינקטו צעדים דרסטיים. בהסתדרות לא פירטו מה הצעדים הנדרשים, אך רשימה שגיבשו ארגונים ופעילים לפני קרוב ל-3 שנים יכולה בהחלט לסייע לארגון העובדים הגדול והיציג במשק, כדי להירתם סוף סוף למאבק למען בטיחות עובדי הבניין. עכשיו.

פרויקט נרתמים- בטיחות לעובדי הבניין משותף לארגונים: 'קו לעובד', 'ארגון העובדים מען, ו'הטלוויזחה החברתית'. הפרויקט ממומן על ידי האיחוד האירופי European Union in Israel.