29-07-2018

מניין הפצועים וההרוגים באתרי בנייה השבוע הוא בלתי נתפס.
7 תאונות קטלניות וקשות התרחשו מיום שני עד יום שישי:

ביום שני, ה-23.7, נפל עובד בן 35 מפיגום באתר בנייה הממוקם ברחוב הרב יצחק שמידמן 22, בני ברק. העובד נפצע קשה והועבר לבית חולים שיבא עם חבלת ראש.

ביום שלישי, ה-24.7, נפל עובד בן 31 מפיגום לתוך פיר בעומק שישה מטרים בראשון לציון. הוא נפצע באורח בינוני והועבר לבית חולים אסף הרופא עם חבלות באגן ובגפיים.

ביום רביעי השחור, ה-25.7, נפגע עובד בן 24 באתר בנייה ברחוב יונה בן אמיתי 26, בבית שמש. העובד נפצע באורח בינוני מקיר בטון שמחץ אותו, והועבר לבי"ח הדסה עין כרם עם חבלת ראש. באותו יום נהרג ח'אלד סאלח אבו אלרוב, בן 34, תושב הכפר ג'לבון שבנפת ג'נין. ח'אלד נלכד תחת תלולית עפר שקברה אותו חיים בשעה בה ביצע עבודות חפירה באתר פרטי ולא מוסדר בכפר עארה. אתר הבנייה נסגר למשך 48 שעות ובעל הנכס נחקר במשטרה, אך עבור ח'אלד זה היה מאוחר מדי. בסוף היום, בשעה 22:00 בלילה, התבשרנו על מותו אמיר מוחמד זבן, בן 24, מהכפר קפין שליד טול-כרם. אמיר נפל לתוך פיר של מעלית מהקומה השביעית באתר בנייה ביישוב חריש. מהמשטרה נמסר כי למנוח לא היה אישור שהיה בישראל וכי הוא לן באתר בו עבד. לא ידוע לנו אם האתר נסגר, כפי שמחייב זאת החוק, ומהן פעולות החקירה בהן נקטה המשטרה לבדיקת המחדל.

ביום חמישי, ה-26.7, נפל עובד בן 30 מגובה ארבע קומות, בשעה בה ביצע עבודת יציקה באתר בנייה ברחוב הנופך בקריית גת. העובד, מהגר עבודה, נפצע באורח קשה ופונה לבית חולים סורוקה עם פגיעה רב מערכתית, כשהוא מורדם ומונשם.

השבוע הקשה הזה המשיך לגבות מחיר כבד גם ביום שישי, ה-27.7. עובד בן 40 נפל מפיגום באתר בניה הממוקם ברחוב החורש 33, עתלית, ונפצע באורח קשה. הוא פונה לבית חולים רמב"ם עם חבלת ראש, כשהוא מורדם ומונשם.

העובדים השקופים בבניין – פלסטינים ומהגרי עבודה – ממשיכים לבלוט בסטטיסטיקה העגומה: 2 הרוגים פלסטינים מהשטחים מתווספים השבוע ל-9 הרוגים פלסטינים מאז תחילת השנה. בנוסף נהרגו באתרי הבנייה שמונה פלסטינים אזרחי ישראל, שני מהגרי עבודה, תושב ישראל שאיננו אזרח ועובד יהודי אחד. אנחנו רואים קו ישר המחבר בין הנתון הזה, המצביע על 95% הרוגים שאינם יהודים, להיעדר תגובה מערכתית לעצירת התופעה והגנה על העובדים.

אתרי הבנייה זקוקים לאנשים הללו כדי לבנות בתים, אך שוכחים להגן עליהם מפני הסכנות. ללא תקנות מחמירות, הדורשות פיגומים בסטנדרט אירופאי בכל אתר ואתר; ללא מאות מפקחים המסיירים באתרים ומוציאים צווי בטיחות על המקום, ללא קנסות כואבים המוטלים על עבריינים – דמם של פועלי הבניין בישראל ימשיך להיות הפקר. אנחנו קוראים לשר העבודה, חיים כץ – Haim Katz, להפעיל את סמכויותיו באופן מיידי – ולעצור את מגפת תאונות הבניין בישראל.