08-06-2018
# גם השבוע נפילה מגובה גבתה מחיר כבד מעובדי הבניין – ארבעה נפצעו, שניים באורח קשה ושניים באורח בינוני.

# אך תקן הפיגומים בישראל שיכול היה למנוע הרבה מתאונות הנפילה, אינו מחייב את הקהל הכי רלוונטי: את הקבלנים. נשמע כמו בדיחה? לצערנו, זו לא.

יום ראשון נפתח בשתי תאונות. הראשונה אירעה בעיר שדרות, כאשר עובד נפל מגובה של חמישה מטרים, נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים ברזילי. 
התאונה השנייה אירעה באזור התעשייה מכתשים בבאר שבע, באתר של רכבת ישראל בביצוע "י.ז ברזאני בע"מ". כאשר עובד נפל מגובה של ששה מטרים מגשר בהקמה באתר. הוא נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים "סורוקה" בעיר.
התאונה השלישית אירעה ביום שלישי, לקראת השעה תשע בבוקר בעיר בני ברק, כאשר עובד נפל מגובה של חמישה מטרים אל תוך מכולה. הוא נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים "בילינסון".
התאונה הרביעית אירעה בשמונה בבוקר בעיר אשקלון בפרויקט בנייה בביצוע "שמעון צרפתי בע"מ", כשפועל נפל מגובה ופונה במצב קשה לבית החולים "ברזילי".

נפילה מגובה היא גורם מס' 1 לתאונות עבודה בבנין. שני שליש מתאונות העבודה הגורמת למוות, פציעה באורח קשה ו/או בינוני, הן כתוצאה של נפילה. פיגומים תקניים, מחומר איכותי והבנויים כראוי היו יכולים למנוע חלק ניכר מתאונות הנפילה מגובה.

יש תקן פיגומים המבטיח זאת, התקן האירופי לפיגומים, אותו אימצה מדינת ישראל. אבל האבסורד, תאמינו או לא, הוא שתקן זה אינו מחייב את השוכר/קונה פיגומים אלא רק את המשכיר/מוכר. כך יוצא שהקבלנים שרוב רובם שוכרים פיגומים, אינם מחוייבים לעמוד בדרישות התקן האירופי.

האבסורד אינו עוצר כאן.

הקבוצה שכן מחוייבת לעמוד בתקן האירופי, החברות למכירת/השכרת פיגומים, אינן מפוקחות על-ידי אף רשות מרשויות המדינה. חברות אלו אינן נדרשות לרישוי עסק גם לא לאישור עמידה בתקן, וספק אם ללא אותם אישורים ניתן בכלל לפקח עליהן. כך לא נמצאו בידי מינהל הבטיחות במשרד העבודה גם לא בידי מכון התקנים, נתונים על חברות המשכירות או מוכרות פיגומים.

תכנית ממשלתית שאמורה לסייע בסבסוד רכישת פיגומים לפי התקן האירופי, שעלותם גבוהה משמעותית מהתקן הקיים בשוק, אינה מיועדת עבור משכיר/מוכר הפיגומים אלא רק עבור קבלנים, שרובם כפי שאמרנו אינו קונה פיגומים אלא שוכר. כך לא פלא, שאף קבלן לא הגיש בשנת 2017 בקשה לתמיכה ברכישת פיגומים, תוכנית שתוקצבה בסכום כולל של 12 מיליון ש"ח.

בשנת 2014 ועדת אדם – ועדה ציבורית לקידום הבטיחות בעבודה, המליצה לקבוע תקן פיגומים מחייב עבור הקבלנים. כך גם סבור משרד העבודה והרווחה. אך מאז ועד היום, המשרד לא קבע זאת בתקנות הבטיחות בעבודה. ומאז העובדים לא הפסיקו ליפול…

רב תודות לניצן צבי כהן ולHilit Yanai-Levison על בירור והעברת המידע.

פרויקט נרתמים- בטיחות לעובדי הבניין ממומן על ידי האיחוד האירופי. European Union in Israel