13-04-2018

אז מה היה לנו השבוע? תאונה קטלנית אחת מעבר לקו הירוק, היכן שלטענת המינהל אין לו סמכות לפקח ולברר נסיבות התאונה. שתי תאונות ביום עם פצועים קל, בינוני וקשה באתרי בנייה שונים של חברת "אשטרום הנדסה ובניה בע"מ. וגם בשורה אחרת טובה כבר השנה תוקם יחידת משטרה ארצית המשלבת חוקרי משטרה יחד עם חוקרי מינהל הבטיחות ואשר תחקור תאונות עבודה בענף הבניין.

השבוע עובד נהרג, ועוד חמישה נפצעו, שניים באורח קל, שניים באורח בינוני ואחד באורח קשה.

תאונה ראשונה אירעה ביום שני, בשעה 10:51, כאשר חלק מפיגום נפל על עובד בן 33 באתר בנייה בקריית גת. העובד נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים סורוקה במצב בינוני עם חבלות ופציעות בראשו.

עוד שלוש תאונות אירעו ביום רביעי. הראשונה ב-11:30 בבוקר באתר בניה של "אשטרום הנדסה" בשדרות ירושלים ביפו, כאשר שלושה עובדים נפצעו מפגיעת אוטובוס נוסעים שעבר בשדרה ופגע בפיגום עליו עמדו העובדים. שניים נפצעו באורח קל ועוד אחד באורח בינוני. תמונות מהמקום מעידות על פיגום מיכני שבניגוד לתקנות, חרג מגבולות האתר לעבר הרחוב.

שעתיים אחר כך אירעה תאונה קטלנית במעלה אדומים, בה איבד את חייו עומר מוחמד אחמד דעיס, 54, פלסטיני תושב העיר יטא. דעיס נפל מגובה של 10 מטרים. כוחות של מד"א שהגיעו למקום ביצעו בו פעולות החייאה שצלחו, אך מאוחר יותר נפטר בבית החולים מפצעיו.
כיוון שהתאונה אירעה מעבר לקו הירוק, מינהל הבטיחות אינו מפקח על תנאי הבטיחות באתר, וכך העובדים בעצם מופקרים לחלוטין. כוחות של משטרה כן הגיעו למקום. כעת נשאלת השאלה האם היחידה החדשה שתוקם תביא גם לפיקוח על המקום? או ששוב יגיעו כוחות רק לחקור כשקורה משהו, אך בין לבין איש לא יפקח על אתרי הבנייה ובטיחות העובדים שבונים מעבר לקו הירוק?
ארדן. לטיפולך.

בשעה ארבע וחצי התרחשה עוד תאונה של נפילה מגובה של חמש קומות, ושוב, כמו שציינו, באתר של "אשטרום הנדסה ובנייה בע"מ". אכן, תאונה שנייה ביום באתרים של אותה חברה. העובד פונה באורח קשה לבית החולים "מאיר".

לאחר שבוע כה קשה, נקווה שהבשורה הטובה של השבוע תביא לשינוי, לשבועות בלי פצועים או הרוגים, ובטח לא שוב ושוב באותם אתרי בנייה. אנחנו תקווה שלאחר שנים של מחדל בנושא, בו איש לא נתן את הדין וכתבי אישום לא הוגשו, היחידה תפתור את המצב, תייצר הרתעה וירידה בתאונות העבודה בענף.

רב תודות לניצן צבי כהן ולHilit Yanai-Levison על בירור והעברת המידע.

פרויקט "נרתמים- בטיחות לעובדי הבניין" נתמך על ידי האיחוד האירופי. European Union in Israel