19-06-2014

ביום שני, ה-16.6.2014, התקיימה הפגנה בה השתתפו עשרות סטודנטים מהאוניברסיטה העברית, לתמיכה בעובדות שהועסקו בניקיון באוניברסיטה העברית דרך חברת הקבלן "התאמה" ופוטרו לאחר מסכת השפלות ואיומים. ההפגנה התקיימה מול ביה"ד לעבודה בירושלים בזמן דיון בבקשה לצו מניעה כנגד הפיטורים שהגישה עמותת "קו לעובד", אשר בסופו הוחלט להחזיר את אחת העובדות לעבודתה.

אמל סמרין, אם ל-7 ילדים אשר הועסקה בניקיון קמפוס האוניברסיטה העברית כ-12 שנים, ומיסא אבו חדיר, אם יחידה שהועסקה 3 שנים במקום ואשר לפני כחודש קיבלה את פרס העובדת המצטיינת מהאוניברסיטה. עובדות הניקיון הוותיקות הועסקו באוניברסיטה דרך החברה הקבלנית "התאמה", ספגו מסכת השפלות, קללות, איומים והתעמרות מצד מעסיקיהן, ולאחר שביקשו לעמוד על זכויותיהן כעובדות על ידי פנייה לסיוע לארגוני זכויות עובדים, פוטרו מעבודתן. האוניברסיטה העברית, בה הועסקו העובדות במשך שנים, בחרה שלא להתערב במקרה ולהתנער מעובדי הקבלן המועסקים בתחומה.

בדומה, מוקדם יותר השנה פיטר המנהל האחראי על עובדות הניקיון באוניברסיטה מטעם חברת "התאמה" את מנהיגת עובדות הניקיון באוניברסיטה העברית, פאטמה שיתאווי, בשל פעילותה ופעילות חברותיה נגד הטרדות מיניות שספגו מצד עובדים בחברת הקבלן ונגד יחס אלים מצד המפקח.

לאור הדברים קראו ארגוני הפורום להעסקה ישירה של עובדי קבלן באוניברסיטה העברית, הכולל את תא אופק, כח לעובדים ו"קו לעובד", להשבתן לעבודה של שתי העובדות ואת סילוקו המידי של מנהל האתר מטעם חברת הקבלן. סטודנטים הוזמנו להגיע ולתמוך בעובדות בבית הדין לעבודה, בדיון שנקבע לבקשת עמותת "קו לעובד" במחאה על הפיטורים.

בבקשה למתן צו מניעה כנגד פיטוריה של אמל סמרין, נכתב כי העובדת  "מצויה ומשמשת ציר מרכזי בפעילות ובהתארגנות של קבוצת מנקות ותיקות במשיבה 2 (האוניברסיטה העברית) לשם העסקה הוגנת של עובדות הקבלן… פעילותה הכוללת בהקשר זה משקפות עוז רוח וחוסר נכונות להשלים עם פגיעה חמורה בכבוד האדם שלה ושל חברותיה, ועל היכלת להתגייס לשינוי בתחום בעייתי זה של העסקה עובדים אצל ארגונים משתמשים במגזר הציבורי משך שנים ארוכות כעובדי כקבלן תוך התנערות מוחלטת ממחויבות לזכויותיהם, לבריאותם ולצלם האנוש שלהם."

 לפי עו"ד מיכל תג'ר מארגון "קו לעובד", "יש לקוות שמבית הדין האזורי לעבודה ייצא מסר חריף נגד פגיעה בעובדים הנמצאים בקשר עם ארגונים ופעילים חברתיים הפועלים לקידום העסקה הוגנת. באוניברסיטה העברית פועלים, למרבה השמחה, תאים אכפתיים ומעורבים של סטודנטים, לטובת עובדי הקבלן בקמפוס כולו. התמונה הכוללת מצביעה על חשיבות הקשר בינם לבין העובדים, ולא נאפשר גדיעת פרנסתה של עובדת קשת-יום לאחר 12 שנות עבודה מאומצות, רק על שום קשריה עם הסטודנטים ועם הארגונים החברתיים.

במהלך הדיון החליטה נשיאת בית הדין האזורי השופטת דיתה פרוז'ינין להחזיר את העובדת אמל סומרין לעבודתה.

מידע נוסף בעמוד פורום הארגונים להעסקה ישירה באוניברסיטה העברית בפייסבוק – https://www.facebook.com/stopuniexploid?fref=photo

כתבה שהתפרסמה על הנושא בעיתון הארץ במסגרת הבלוג "ידועות בציבור": "הטרדות מיניות, פיטורים רנדומליים ואוזניים ערלות: שלוש רמות הדיכוי של אמל ומייסה"

 IMG_2274