09-07-2020

אז מה היה לנו החודש ב"קו לעובד"?

הרחבת המענה והטיפול בעובדים ישראלים, דיון בבג"ץ בעתירתנו הדורשת פרסום נהלים אשר יאפשר לעובדי החקלאות סוף סוף לקבל את זכויותיהם הסוציאליות כנדרש. וגם: מחצית 2020 בתאונות עבודה מעידה נכון לרגעים אלו על ירידה במספר ההרוגים בהשוואה לתקופה אשתקד, אנו תקווה כי אין זו האטת המשק בגין הקורונה, אלא פרי לחץ ציבורי ועבודה מאומצת של שנים.

אסיפה כללית שנתית.

ב-12.8, יום ד', בשעה 18:00 ניפגש לאסיפת כללית שנתית של "קו לעובד". האסיפה תתקיים ב"זום", וככל שיתאפשר על פי ההנחיות והתנאים ב"אברהם הוסטל", רחוב לבונטין 21. למעוניינות ומעוניינים להירשם כחברי עמותה/ להציע עצמם כחברי וועד מנהל או להעלות נושאים לדיון באסיפה, יש לעשות זאת עד ה-22/7. להזמנה המלאה ולטופס הצטרפות.

הרחבת הטיפול בעובדות ועובדים ישראלים.

כולנו עדים בימים אלו למשבר הכלכלי ואבדן פרנסה של רבות ורבים. בצל המשבר, צורות העסקה פוגעניות, הולכות ומתרבות, ואי לכך הצורך שלנו לסייע לעובדים. מתחילת המשבר טפלנו באלפי פניות של עובדים ישראלים. אי לכך בחודש האחרון הוצאנו לפועל פעולה שתוכננה זמן רב: הרחבת הטיפול בעובדים ישראלים. עו"ד תמר ניב ישראל מונתה למנהלת תחום עובדים ישראלים, ושבנו להפעיל קבלת קהל קבועה לישראלים, בצל מגבלות הקורונה. כל זאת לצד הגדלת המענים גם בעמוד הפייסבוק של "קו לעובד" והרחבת המענה הטלפוני. מטרתנו היא גם כאן להמשיך ולהעמיק את תיאורית השינוי שלנו: מיצוי זכויות פרטני לצד קידום סוגיות מדיניות רחבות הפוגעות בכלל העובדים כגון אי תשלום פנסיה, העסקת עובדים על בסיס שעתי ועוד.

מהגרי העבודה, עובדי החקלאות, עדיין לא מקבלים את זכויותיהם הסוציאליות.

ב-29.6 התקיים דיון בבג"ץ בעתירתנו הדורשת מהמדינה פרסום תקנות שיחייבו מעסיקים להפריש זכויות סוציאליות עבור עובדי חקלאות, מהגרי עבודה. התקנות אושרו כבר ביולי 2018, וכל מה שנדרש כדי לממשן הוא שמשרד האוצר יפרסם את התקנות ברשומות. אך לחץ הלובי החקלאי הצליח שוב לטרפד את המהלך, ושר האוצר דאז, משה כחלון, עצר את פרסום התקנות. העתירה הוגשה על ידי שני עובדי חקלאות, מהגרי עבודה מתאילנד, ובייצוגן של עו"ד מיכל תג'ר מ"קו לעובד", ועו"ד חני בן ישראל מהקליניטה לזכויות פליטים ומהגרים במרכז הבינתחומי בהרצליה. לכתבה בנושא.

תאונות עבודה – מבט חצי שנתי

נתוני "קו לעובד" מראים כי מספר הפצועים בתאונות העבודה במחצית הראשונה של 2020, דומה לתקופה המקבילה אשתקד, 156 לעומת 164 בהתאמה. במספר ההרוגים ניתן לזהות ירידה: במחצית הראשונה של 2019 עמד על 44, לעומת 25 הרוגים בתקופה המקבילה השנה. בתחום הבניין בפרט עומד מספר ההרוגים נכון על 14, לעומת 25 הרוגים בשנה החולפת. קשה לאמוד האם הירידה במספר ההרוגים הינה תוצאה של המשבר הכלכלי והמיתון, או פירותיו הראשונים של לחץ ציבורי של לחץ ציבורי להגדלת האכיפה, הרגולציה, ומיצוי הדין. נשמח מאוד להיווכח כי אלו הם ניצני השינוי, עם זאת בדיקתנו מעלה, כי עדיין, ברוב התחומים, מה שדרשנו, טרם ארע: בתחום האכיפה מספר המפקחים עדיין לוטה בערפל, בכל הנוגע להטמעת פיגומים תקניים, כפי שנקבע בתקן המחודש – אין תקנים כאלו בנמצא, ולא ניתן באמת להטמיע פיגומים אלו. הרגולציה הנדרשת לתחזוקת מנופים, עדיין איננה. ובולט מכל – ישנם מעט כלי הרתעה, ובאלו שיש משתמשים מעט. נכון להיום לא מוטלים עיצומים כספיים בגין ליקויי בטיחות. אתרים נסגרים לזמן קצר בלבד, ונפתחים חזרה בקלות. הנחייה שאושרה להוצאת קבלן מוכר מרשימת קבלנים מאושרים למכרזים ממשלתיים, הוקפאה. והרשימה עוד ארוכה. אנחנו נמשיך לעקוב.