24-07-2018

צעד חריג ומבורך של משטרת ישראל, שהורתה על סגירת אתר הבנייה של תחנת הכוח "אגירה שאובה בגלבוע" ל-25 יום, בעקבות התאונה הקטלנית בה נהרג מוחמד עאהד זיאדאת, ז"ל, בשל ליקויי בטיחות באתר המסכנים את שלום העובדים.

כזכור ב13.7.2018 התרחשה תאונת עבודה קטלנית באתר "אגירה שאובה בגלבוע", המוקם על ידי שותפות 'אלקטרה בניה' ו- 'סולל בונה'.

זו היתה התאונה הקטלנית השלישית באותו אתר מאז 2015.

מוחמד זיאדאת, שהיה בן 19 בלבד, עבד בתחתית פיר ענק יחד עם עוד 10 מחבריו לעבודה, כאשר נפל עליהם דוד בטון מגובה 50 מטר, שהתנתק מכבל ההרמה של העגורן. זיאדאת נהרג במקום, 4 עובדים נפצעו באורח בינוני וקל, ו6 עובדים חולצו בשלום.

זוהי למיטב ידיעתנו הפעם הראשונה בה מטילה המשטרה צו סגירה לאתר בניה בעקבות תאונת עבודה. למשטרת ישראל הסמכות לסגור מקומות ציבוריים וחצרים בכלל, כאשר יש חשש לשלום הציבור. מכאן, נראה כי ליקויי בטיחות קשים שעדין נמצאים באתר הם אשר הובילו להוצאת צו הסגירה על ידי המשטרה. דברים אלו נתמכים גם בהודעת מינהל הבטיחות במשרד העבודה שמסר בתגובה: "לאור הליקויים בשטח שחשפו רשלנות בטיחותית, מפקחי הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הטילו צו בטיחות ללא הגבלת זמן עד להשלמת הליקויים והמידע הועבר לרשם הקבלנים. במקביל משטרת ישראל פתחה בחקירה".

כולנו תקווה שהצעד החריג שנקטה משטרת ישראל, מסמל שינוי מדיניות אמיתי לאופן בו מתנהלות חקירות תאונות העבודה על ידי משטרת ישראל, ולא הודעת יח"צ שתישאר חריגה בנוף תאונות הבנין. הדבר הבסיסי המצופה מגוף חוקר הממונה על שלום הציבור הוא כי יאסור על אתרי בניה "לחזור לשגרה" לאחר התרחשות תאונת עבודה בהם, כל עוד לא הובטח שלום העובדים באותם אתרים. על משטרת ישראל להבטיח חקירה מקצועית ומהירה לכל אחת מתאונות העבודה המתרחשות בענף הבנין, תוך שיתוף מפקחי מינהל הבטיחות, על מנת לעמוד על ליקויי הבטיחות באתר הבניה שהובילו להתרחשות התאונה כמו גם על כלל תנאי הבטיחות באתר, כל זאת בטרם תאפשר לאתר הבניה לחזור לפעילות סדירה.

לכתבת כלכליסט.