04-02-2010

מאת: מחמוד עאמר, יו"ר ההתאחדות הכללית של איגוד פועלי פלסטין במחוז קלקיליה

הם יוצאים לעבודה בשעה 1:00 לפנות בוקר. עוזבים את מיטתם החמה באמצע הלילה בכדי לא להפסיד יום עבודה בצד המערבי של גדר ההפרדה. מגיעים לעבוד בישראל בבניין, בחקלאות, או במתן שירותים אחרים, ממלאים תפקידים שהישראלים אינם רוצים למלא ומוצאים את עצמם מתחרים על עבודות אלה עם העובדים הזרים שנמצאים בישראל שחלקם מובטלים אף הם. 


מחסום איל, הממוקם צפונית לקלקיליה, הוא המחסום היחידי שפתוח למעבר אזרחים שמבקשים להיכנס לישראל מאזורי צפון הגדה המערבית כדוגמת מחוז קלקיליה, סלפית, נאבלס (שכם), ג'נין וטולכרם, ראמאללה, ירושלים וחברון. 
הרצון להיכנס לישראל ולהתפרנס בכבוד יוצר עומס בלתי אנושי במחסום כשבכל יום עוברים בו בין 3500 ל-4500 פועלים. בתחילת השבוע, מספר האזרחים העומדים בו מגיע ל-5000 ובסוף השבוע מספרם פוחת ל 500 עד 1500 איש.

מחסום היסורים
על מנת להגיע אל עבודתם בזמן, מתחילים הפועלים להיאסף במחסום כבר בשתיים לפנות בוקר. עד השעה ארבע לפנות בוקר, בה נפתח המחסום, מגיע התור ליותר מ 200 מטר. הדוחק והצפיפות יוצרים מצב בלתי אפשרי בו מתחילים הפועלים, לא פעם, לדחוף, לצעוק ולהתקוטט. המצב מחריף כשאחד המעברים אינו פעיל, דבר שחוזר על עצמו לעיתים קרובות.

בחודש יולי שעבר הועבר ניהול המחסום לידי חברת אבטחה פרטית שהגדילה את ההגבלות על הפועלים הנכנסים למחסום, ואסרה עליהם להכניס עימם כלי עבודה מוצרי מזון שתייה ומזון ארוז, וזאת למרות שישנם מכשירי שיקוף במחסום.
הפועלים, 8 במספר, מוכנסים במחסום לחדר חיפוש קטן וצפוף בו עוברים חיפוש ידני ארוך ופולשני. בהמשך מוכנסים הם לחדר נוסף, קטן מידות אף הוא ועוברים בו חיפוש מתכות. החיפוש שלוקח זמן ארוך, חושף את הפועלים לקרינה מסוכנת שנפלטת מגלאי המתכות.
בצידו הישראלי של המחסום, חשופים הפועלים לכל תנאי מזג האוויר מאחר ואיזור ההמתנה אינו מקורה, מכוסה או מוגן מגשם, רוח וקור. זאת ועוד, אף לא מבנה של שירותים קיים במחסום על מנת להקל על מצבם של הפועלים.

צעדים פלסטיניים שנועדו להקל על העובדים
ההתאחדות הכללית של איגוד פועלי פלסטין בקלקיליה נקטה בצעדים מסוימים בכדי להתמודד עם המצב ולהקל על מצב הפועלים, וביחד עם הנהלת מחוז קלקיליה נבנתה סככה גדולה וספסלים המספיקים ל-300 פועלים. בנוסף לכך נבנו שירותים ציבוריים לפועלים ולפועלות ומשרד המטפל בתלונות העובדים.
כמו כן הקימה ההתאחדות הכללית ועד עובדים מיוחד לארגון הפועלים במחסום בכדי למנוע את הדוחק. הועד, שמונה 7 חברים, מארגן את התור בעזרת חברי מועצת האיגודים בקלקיליה, כשהם מחלקים לעובדים מספרים בכדי שניתן יהיה להסדיר את התור. כמו כן מתאם הועד את פעילותו במחסום אל מול המשטרה הפלסטינית שדואגת לביטחון במקום.
בעקבות שיתוף הפעולה בין ההתאחדות הכללית והעמותות הישראליות "קו לעובד" ו"מחסום-ווטש" שופר מצבם של הפועלים הממתינים במחסום. שיתוף הפעולה, שהחל במהלך חודש נובמבר 2009, הביא לכך שתופעות האלימות בין הפועלים לבין עצמם ובין הפועלים לבין אנשי הביטחון הפכו למחזה נדיר.
התיקונים הנדרשים – הן מהצד הישראלי והן מהצד הפלסטיני .

למרות השיפור במצב, נדרשים עדיין מאמצים גדולים על מנת להמשיך ולהקל על הפועלים השוהים במחסום:

1. שיפור יחס לפועלים מצד הרשויות הישראליות
2. בניית סככה ושירותים ציבוריים משני צידי המחסום
3. יש לשפר את יעילות ומהירות הבדיקות הביטחוניות
4. ארגון קווי תחבורה ציבורית שיסייעו לפועלים בהגעה למחסום
5. יש לסלול כביש שיוביל למחסום על מנת להקל על הגעת הפועלים למחסום.
6. על הרשות הפלסטינית להקים ועד עובדים מבין הפועלים עצמם שיתאם פעולות וניהול המחסום עם הרשויות הישראליות.
7. העסקת שני עובדים במשרה מלאה שינהלו את התנועה במחסום וידווחו מדי יום על הנעשה במחסום.
8. הגדלת מספר שוטרי המשטרה הפלסטינית לצורך השמירה על הסדר והביטחון במקום.

ומילה אחרונה המופנית לעובדים – היו סבלנים ומאוחדים, הדחיפות והאנוכיות אינן חלק מערכי החברה, עלינו להגן על החלשים שבקרבנו, ובמיוחד במצב בו כולנו נמצאים תחת שלטון כוחות הביטחון הישראליים.