22-08-2007

מאת: רותי סיני, הארץ

החברה התחייבה לחשב הכללי במשרד האוצר שתחזיר לעובדיה שכר וכספים עבור זכויות סוציאליות שהיתה חייבת להם

חברת מודיעין אזרחי החזירה למאבטחים שלה בעבר ובהווה כמעט חמישה מיליון שקלים בגין שכר וזכויות סוציאליות שהיתה חייבת להם. זאת, במסגרת התחייבות שנתנה לחשב הכללי ירון זליכה, אחרי שזה הבהיר שאם לא תעשה כן, יחולטו הערבויות שהפקידה במשרדים שעליהם שמרה, ותימנע השתתפותה במכרזי ממשלה.

למאבטחים שעבדו במשרד השיכון, הוחזרו כ-3.2 מיליון שקלים, מאבטחים במשרד הביטחון קיבלו כ-1.4 מיליון שקלים ומאבטחים שעבדו ביחידה לאבטחת אישים, במינהלת סל"ע ובמשרד הדתות לשעבר, קיבלו כמה עשרות אלפי שקלים. לפי הערכה, בתקופה המדוברת, הועסקו בגופים אלה יותר מאלף מאבטחים. בינתיים לא ברור אם כולם קיבלו את הכספים שמגיעים להם, אבל נראה כי מרבית החוב שולם.

ההתחייבות לפצות את העובדים הושגה בדצמבר 2006 בעקבות ביקורת שביצעו משרד החשב הכללי והלשכה המשפטית באוצר, בשיתוף עם החשבים של המשרדים שבהם הועסקו המאבטחים. הביקורת באה בעקבות לחץ תקשורתי וציבורי וכן מספר הולך וגובר של תביעות מאבטחים נגד החברה.

עורך הדין ערן גולן, שהגיש תביעה בשם מאבטח במשרד הדתות, בירך אתמול (שלישי) על כך שמודיעין אזרחי עומדת בהסכם. עם זאת הוסיף גולן כי סכומים אלה הם רק קצה קרחון, "היקף הפרת הזכויות של עובדי קבלן עולה לכדי מיליוני שקלים", אמר.

יחידת הביקורת בחשב הכללי, בראשות סגן בכיר לחשכ"ל איתן קשמון, מבצעת מתחילת השנה ביקורת על כל ההתקשרויות של המדינה לרכישת שירותי ניקיון ושמירה. החשב הכללי גם הפיץ לכל משרדי הממשלה הוראות המסדירות רכישת שירותי כוח אדם כדי למנוע הפרת זכויות של עובדים. בין השאר נקבעו תעריפי מינימום שעל המציעים לנקוב במכרזים כדי לאפשר להם לשלם לעובדיהם כדין ונמנע מחברות שהורשעו או נקנסו על הפרת חוקי עבודה לגשת למכרזים הכרוכים בהעסקת כוח אדם.

חברת מודיעין אזרחי מסרה בתגובה, כי "פעלה ותמשיך לפעול ולכבד את כל ההסכמים וההתחייבויות שלה".