12-05-2019

בתמונה אפשר לראות חתימה של אוניברסיטת בן גוריון שבנגב על דיפלומה בקולינריה. רק מה מסתתר מאחורי החתימה הזו? ניצול עובדים עד לכדי סחר בבני אדם. פשוט וקל.

גלי צה"ל פרסמו היום שסטודנטים הובאו ממקסיקו ללמוד קולינריה, רק שבפועל למדו יום אחד בשבוע, ובשאר עבדו במלונות באילת תמורת 800 שקלים לחודש בלבד! מבצע של רשות האוכלוסין וההגירה שמטרתו הייתה לעצור את הסטודנטים בגין היותם לא חוקיים, חשף למעשה סיפור אחר לגמרי, שכורך כמה מרוויחים: חברת כוח האדם "רונן שי", אוניברסיטת בן גוריון ומלונות באילת, ו-15 סטודנטים שהוכרו כקרבנות סחר על ידי המדינה.

סיפור זה מצטרף לסיפור שפורסם לפני מספר חודשים על אוניברסיטת ת"א, וסטודנטים שהגיעו ללמוד בה מדעי הצמח, אך מצאו עצמם בעבודת חקלאות קשה בדרום הארץ. כך במקום שאוניברסיטאות יובילו שיח על זכויות אדם, הן מתנערות מאחריותן, ולוקחות חלק בהפרתן.

ואם לא די בכך אז חושב להבין שהמקרה התגלה "במקרה" אך ורק בעקבות העובדה שרשות האוכלוסין וההגירה ביקשה לעצור עובדים, לא לאכוף את זכויותיהם. כך "בטעות" התגלה שלמעשה עובדים אלו הם קרבנות סחר בבני אדם. טעות זו יכולה להימנע, עם אכיפה ראויה על מעסיקים, על ההיתרים אשר ניתנים ואופן ביצועם.

הזכויות על צילום התעודה שייכות ליובל אראל.