20-06-2017

ה20 ליוני הוא יום הפליט הבינלאומי. מטרת היום, אשר כונן על ידי האו"ם, הוא להעלות מודעות למצב הפליטים בעולם.

בישראל נמצאים קרוב ל- 40,000 פליטים ומבקשי מקלט. יותר מ-70% מהם הינם מאריתראה, וכ-20% מגיעים מסודן. ישראל, אשר חתומה על אמנת האו"ם לפליטים, התחייבה לא לגרשם חזרה למדינות המוצא שלהם עקב הסכנה לחייהם במדינות האלו. פליטים בארץ נאלצים להתמודד עם קשיים מרובים מול החברה הישראלית – הסתה אלימה וגזענית, אי מתן אשרות עבודה שחושף אותם לתנאי ניצול מחפירים בעבודות מזדמנות, העסקה פוגענית דרך חברות כוח אדם וחברות קבלן ועוד.

השנה, אחד האיומים הגדולים הנשקפים על אוכלוסיית הפליטים ומבקשי המקלט הוא הסדר הפקדון. במסגרת החוק, מחויבים מבקשי המקלט העובדים, שלרוב מרוויחים שכר מינימום או פחות, להפריש 20%(!) ממשכורתם לקרן אשר יוכלו לקבל את הכסף שנמצא בה רק אם וכאשר יעזבו את ישראל. מדובר במדיניות של סחטנות והתעללות כלכלית באוכלוסיה אשר ממילא מוחלשת כלכלית. ההפחתה הצפויה באחוזי ההפקדה עליה הכריז כחלון בסוף השבוע – מ20% ל16% – היא לא יותר מדרך לנסות לפזר את העוררות הציבורית נגד העוול המדובר. ניכוי של כסף כה רב מממשכורתם הזעומה של הפליטים ושל מבקשי המקלט מהווה פגיעה חמורה ומסוכנת ביכולת הפרנסה והחיים בכבוד שלהם.

ביום הפליט הבינלאומי 2017, אנחנו קוראות לבית המשפט העליון, אליו עתרנו יחד עם ארגונים נוספים כנגד חוק הפקדון, לדון בלא משוא פנים בשאלות החוקתיות העולות על הפרק ולהנחות את הממשלה לבטל במלואו את החוק הדרקוני. אנחנו קוראים לחברה הישראלית לעשות חשבון נפש לאור מצב אוכלוסיית מבקשי המקלט והפליטים בישראל, ולקדם אמפתיה וסולידריות עם מאבקם לצדק ובטחון אישי וחברתי.

——-
צילום: יותם רונן, אקטיבסטילס Activestills
הפגנה נגד הסדר הפקדון במוצ"ש, ה–17.6.17