11-07-2018

למרות לחץ החקלאים: וועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה את התקנות להפרשת כספי הפיקדון לעובדים זרים בחקלאות

לאחר שלוש שנים, במהלכן בוטלו למעלה מעשר (!!!) ישיבות של הוועדה, הבוקר (10.7.2018) מומשו סוף-סוף הזכויות הסוציאליות של עובדי חקלאות זרים בישראל.

התקנות שאושרו מורות לחקלאים להפריש כספי פיקדון עבור העובדים הזרים העובדים בשדותיהם, בסך 516 ₪, ובכך מצטרפים עובדי החקלאות לעובדי הבניין ולעובדי הסיעוד הנהנים (לפחות על פי חוק) מהפקדות חודשיות לחשבונותיהם.

מדובר בהישג המשרת הן את העובד, הן את המדינה והן את החקלאי: העובד ממצה את זכויותיו, מדינת ישראל מוודאת כי העובדים יעזבו כאשר אשרת העבודה שלהם תפוג (עיכוב יציאה מהארץ גורע מכספי הפיקדון), והחקלאים יכולים להעסיק עובד חדש כאשר עובד שלהם עוזב – מבלי לשלם עשרות אלפי שקלים בבת אחת ולהיגרר לבתי משפט.

החלטת ממשלה בנדון התקבלה כבר בשנת 2009, אך היא לא תורגמה למעשים. היום קבע יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, כי המדינה מתעקשת על מילוי לשון החוק גם בחקלאות, מאשרת את תקנות הפרשת כספי הפיקדון בתעריף המופחת שנקבע (עבור עובדי בניין מפרישים המעסיקים 710 ₪ בחודש), ומחויבת ליחסים הטובים עם תאילנד – המודאגת מהאפליה המתמשכת של אזרחיה המועסקים בישראל.

נציגת משרד העבודה בוועדת הכנסת ציינה כי משרדה ביקש להגדיל את סכום הפיקדון ולהעביר את התקנות לפני חודשים רבים – מאמץ שנבלם בידי החקלאים – ומנתה 67 מקרים בהם לא שולמו זכויות עובדים בחקלאות במהלך שנת 2017. היא גם קבעה כי תקנות הפיקדון הנן הפתרון היחיד לאכיפת החוק.

החקלאים טענו כי התקנות ימוטטו את הענף, ואיימו בעלייה צפויה במחירי הפירות והירקות.

"קו לעובד" מזכירים לכל המעורבים כי ההפרשות לפיקדון עבור עובדי הבניין החלו בשנת 2005, וכי מאותה שנה אחוז התביעות שהוגשו לבתי הדין בגין הפרות בענף הבנייה ירד ב-95%. זכויות המעוגנות בחוק וכספים המנוהלים בחשבון ייעודי של המדינה מורידים את הלחץ ממערכת בתי המשפט
ומייצרים מערכת הפנויה לעבודה ולא טרודה במאבק על זכויותיה.

[תמונה: CC BY 2.0 USDA photo by Bob Nichols]