27-11-2016

לרקע קראו את הפוסט הקודם שלנו, "עושק הפועלים הפלסטינים – סיקור מורחב בעיתון הארץ"


רק בריאות!

כתבתו של אור קשתי בהארץ זירזה לזמן שיא את הטיפול במאות בקשות עובדים לתשלום מקרן דמי מחלה – בקשות אשר הצטברו על שולחנות פקידי רשות האוכלוסין חודשים ארוכים. ביום בהיר אחד – תחת לחצי התקשורת ועתירה לבג"צ – אושרו ושולמו בבת אחת 248 בקשות. כמה מאות בקשות נוספות עוד ממתינות לאישור מתחילת השנה, נותר רק לקוות שקצב הטיפול החדש ידבק גם בהן.

רשות האוכלוסין מלינה באורח קבע את שכר העובדים בזמן מחלה. הפונים לקרן נאלצים להמתין חודשים ארוכים לקבלת התשלום לו הם זכאים, וזאת בשעת חירום בה הם זקוקים לו למחייתם, ולעיתים אף לצורך טיפול רפואי. מספר העובדים המזערי של המבקשים דמי מחלה ממחיש ביתר שאת את הקשיים הכרוכים במימוש זכויותיהם. על רקע זה אף עתרה עמותת קו לעובד לבג"צ לאחרונה.

ועל אף שמדובר בטיפה בים הניצול שעובדים אלו עוברים… קשה שלא לשמוח לרגע עם מאות העובדים שקיבלו את התשלום לו המתינו זמן כה רב!


להאזנה לענת דוידוב באיפה הכסף 103FM, "מצבם של הפועלים הפלסטינים":
"לאחר שהמדינה גבתה מאות מליוני שקלים עבור ביטוח בריאות לעובדים פלסטינים, מספר זעום מהם מקבל החזר על ימי מחלה וגם זאת בעיכובים גדולים. ויותר מכך, אם הם חלילה חולים ויש להם מקרים דחופים בהיותם בישראל, הם אינם מקבלים (מהביטוח) שום שיפוי; ביטוח בריאות צריך היה לכל הפחות לכלול ביטוח מלא בזמן עבודתם בישראל" – חנה זוהר, מייסדת קו לעובד

 

_____________________

כתבתו של אור קשתי:

לאחר הפרסום ב"הארץ": רשות האוכלוסין שילמה דמי מחלה ל-248 פועלים פלסטינים

למרות שהמדינה גבתה כ-200 מיליון שקלים לתשלום דמי מחלה עבורם, רק מספר מזערי מהפועלים העובדים ברישיון בישראל קיבלו את הכספים המגיעים להם. כ-350 בקשות נוספות עדיין בבדיקה

רשות האוכלוסין וההגירה שילמה בשבוע שעבר ל-248 פועלים פלסטינים העובדים ברישיון בישראל את דמי המחלה שביקשו. לדברי בכיר פלסטיני במשרד העבודה הפלסטיני, מדובר בכ-660 אלף שקלים. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים הפסיקה רשות ההגירה לטפל בבקשות של פועלים פלסטינים.

המעסיקים הישראלים מפרישים באופן אוטומטי 2.5% משכרם של הפועלים ל"קרן דמי מחלה", שבאחריות רשות האוכלוסין, המעבירה אותם בהמשך למשרד האוצר. באוצר סירבו למסור את הסכום המדויק שנצבר במשך השנים, אך לפי הערכות זהירות מדובר במאות מיליוני שקלים.

פועלים פלסטינים בהתנחלות סוסיא בדרום חברון ב-2014
רויטרס

לפני כעשרה ימים פורסם ב"הארץ" על המכשולים השונים העומדים לפני פועלים פלסטינים, המבקשים לקבל דמי מחלה. אלה כוללים, בין השאר, עיכובים בטיפול, מענה חלקי ולא מוסבר, היעדר תקנון ברור ואי-מסירת דיווח לפועלים עצמם על הזכויות שצברו. המידע המפורסם על הדרכים לממש ולקבל את דמי המחלה הוא מצומצם ביותר — ובעברית בלבד. קשיים אלה גורמים לשיעור נמוך במיוחד של מקבלי דמי מחלה.

על פי נתוני רשות האוכלוסין, בשנים 2013-2015 רק כ-1-1.5% מהפועלים הפלסטינים העובדים ברישיון קיבלו את התשלום המגיע להם – כמה מאות בכל שנה. עד השבוע שעבר, אושרו בסך הכל 156 בקשות של פועלים. לאחר ההודעה בשבוע שעבר על התשלום הנוסף, עלה מספר הבקשות שאושרו מאז תחילת 2016 לכ-400 – כ-0.67% מכלל הפועלים הפלסטינים. כ-350 בקשות נוספות נמצאות עדיין בתהליך בדיקה, ולדברי גורם ברשות האוכלוסין הטיפול בהן אמור להסתיים בחודש הקרוב.

מעמותת "קו לעובד", שעתרה לבג"ץ על אופן ניהול קרן דמי המחלה, נמסר כי "יש להצטער על כך שהרשות מלינה בקביעות את שכר העובדים בזמן מחלה, ופועלת רק כעת, תחת איום העתירה. הפונים לקרן נאלצים להמתין חודשים ארוכים לקבלת התשלום לו הם זכאים, וזאת בשעת חירום בה הם זקוקים לו למחייתם, ולעיתים אף לצורך טיפול רפואי. מספר העובדים המזערי של המבקשים דמי מחלה ממחיש ביתר שאת את הקשיים במימוש זכויותיהם".

https://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.3134674