25-05-2018

יותר ויותר עובדים פלסטינים משלמים דמי תיווך עבור רישיון עבודה בישראל. כך עולה ממקרים שונים המגיעים לארגון "קו לעובד". ממידע שנאסף דמי התיווך עומדים על גובה של 1500 – 3500 שקלים בחודש לעובד.

והנה מקרה אחד, שהגיע אלינו החודש. העובד לא פנה בכלל בגלל תשלום דמי התיווך. אלא בכדי להתלונן על המעסיק שלו, בעל מסעדה מפורסם ביפו, שהעובד שיפץ את ביתו, אבל כשהגיע זמן התשלום, 3500 שקלים, המעסיק לא שילם. העובד פנה למשטרה, שהפנתה אותו "לקו לעובד".

רק כשהתחלנו לטפל בתיק, הבנו שאישור העבודה של העובד, הוא בכלל עבור מעסיק ממזרח ירושלים. כי עובדים פלסטינים הרי כבולים למעסיק שלהם, והאישור הוא על שמו, מה שמייצר מוטיבציה למנגנון תשלום דמי תיווך. ולמה? כי המעסיק, במקרה זה המעסיק ממזרח ירושלים, מקבל אישורים על עובדים, שאולי הוא לא צריך, ואז מוכר אותם למי שכן צריך את העובדים.

שיחה מעמיקה עם העובד חידדה את התמונה: אישור העבודה של העובד קנוי. הוא נמכר לו על ידי מתווך פלסטיני מכפר ליד שכם. בכל חודש וחודש העובד משלם דמי תיווך בסך של 2600 ₪ על אישור העבודה. והוא לא היחידי שמשלם את אותם דמי התיווך. אותו המתווך מנפיק אישורי עבודה לעוד 200 עובדים נוספים, שגם מהם הוא גובה דמי תיווך שנעים בין 2000 ₪ – 3000 ₪. סכום לא רע להרוויח על עבודתם של אחרים, ללא ספק. אבל המתווך הוא רק עוד חוליה בשרשרת חלוקת כספי העובד. לשאלה שהופנתה לעובד מדוע הוא לא פונה למשטרה הפלסטינית להתלונן, ענה העובד בצחוק מריר: "גם המשפחות שלהם מתפרנסות מהמתווך". וכאמור, המתווך הוא לא החוליה העיקרית שגוזרת את הקופון, את מרבית הכסף עובדים אנשי ביטחון לשעבר, שמקושרים למי שמנפיק את האישורים האלו.

כך קורה שהאבטלה הגדולה בשטחים, המצוקה הכלכלית, והתלות הגדולה באישורי העבודה מישראל, מאפשרים את הדיכוי הזה, את מה שהוא בפועל כיבוש הכלכלי. לעובד, עובד בניין מוכשר בתחומו, אין ברירה אלא לפרנס את משפחתו. היכולת שלו לעבוד נשענת על הכלכלה הישראלית. וזה לא שהעבודה קלה, כשמוטל סגר על השטחים בחגים הוא לעיתים מאבד את הפרנסה אפילו למשך עשרה ימים, אבל עדיין דמי התיווך נשארים באותו הגובה. הוא נאלץ לעבוד יותר באותן תקופות, ולהישאר לישון בישראל בלי לראות את משפחתו לעיתים גם שבוע שלם.

להערכת גורמים ב"קו לעובד", הנחשפים כל יום ליותר ויותר מקרים כגון אלו, לצד נתונים נוספים של הרשות הפלסטינית, התופעה הולכת ומתרחבת. יותר פלסטינים זקוקים לעבודה, ורבים מהחדשים שנכנסים למעגל אישורי העבודה נאלצים לשלם את דמי התיווך שעומדים על 1500-3500 שקלים לחודש שמתחלקים בין הגורמים השונים בדרך.

כיבוש_כלכלי כבר אמרנו?