26-07-2018

ח'אלד סאלח מוחמד אבו אלרוב, מהכפר ג'לבון הנמצא מזרחית לג'נין, הוא ההרוג ה-22 באתרי בנייה השנה. האתר בו התרחש אתמול האסון נמצא בשכונה המזרחית של כפר עארה, וח'אלד נלכד תחת תלולית עפר שקברה אותו חיים בשעה בה ביצע עבודות חפירה באתר פרטי ולא מוסדר. בעל הנכס הפרטי בו התבצעו העבודות נחקר במשטרה והאתר נסגר למשך 48 שעות, אך עבור המנוח זה מאוחר מדי. ח'אלד היה בן 34 במותו. יהי זכרו ברוך.

אמיר מוחמד אחמד זבן, מהעיירה כפין שליד טול כארם, הוא ההרוג ה-23. אתמול, בשעה 22:00 בלילה, נפל אמיר מהקומה השביעית באתר בנייה ביישוב חריש. לפי הודעת המשטרה, אמיר היה שוהה בלתי חוקי שלן באתר, ונפל בלילה לתוך פיר של מעלית. הוא היה בן 23 במותו. יהי זכרו ברוך.

חדי העין יבחינו בכך שמדובר בשני עובדים פלסטינים, אוכלוסייה ה"זוכה" לייצוג יתר באופן עקבי: פלסטינים מהווים 48% מכלל ההרוגים השנה, כמעט כפול מחלקם היחסי בענף.

יום רביעי התחיל דווקא בחדשות טובות, עת התבשרנו על מבצע אכיפה משולב של מינהל הבטיחות, משטרת ישראל והפרקליטות, בשלושה אתרי בנייה בירושלים. במסגרת המבצע הוטלו צווי בטיחות גורפים ונעצרה העבודה באתרים עקב עבירות בטיחות – עד לתיקון הליקויים. מדובר באתרים בהם כבר הוצאו צווי בטיחות בעבר, דבר שלא מנע את המשך העבודות בהם – על אף הליקויים.

ההודעות שהתקבלו במהלך היום, על שני ההרוגים, הבהירו כמה זניח ושולי הוא הפיקוח על אתרי הבניה, גם אם מדובר במבצעים משולבים. שינוי כללי המשחק דורש מבצעים מסיביים וגורפים, יומיומיים ורחבי היקף, כדי שתחום הבטיחות יעלה גבוה בסולם העדיפויות של הקבלנים והיזמים – ויתמקם לצד שורת הרווח בחשבון הבנק שלהם.