19-02-2010

מאת: דנה ויילר פולק, "הארץ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר על "נחשול של פליטים" המאיים לשטוף את הישגיה של ישראל, פיקוד דרום דיבר על מיליון מבקשי מקלט השוהים במצרים ורק ממתינים לשעת כושר להיכנס לישראל ואילו בסיור של נתניהו בגבול הדרום בינואר עלה המספר לשני מיליון. אלא שבפועל, על פי דו"ח מרכז מחקר ומידע של הכנסת מדובר במאות מסתננים בחודש ולא יותר, אך הנתון הזה נשמר אצל יו"ר הוועדה לבחינת בעיית עובדים זרים, יעקב כץ, בשקט, לא משנה אילו מספרים מופרכים נזרקים לחלל.

מסוף אוקטובר מחזיק כץ דו"ח שהוכן על פי בקשתו במרכז המידע והמחקר של הכנסת, שלפיו "במדינת ישראל נשמעות מאז שנת 2006 טענות בדבר מיליון מהגרי עבודה ומבקשי מקלט שנמצאים במצרים בדרכם לישראל… גורמי מודיעין ומחקר ממשלתיים אינם שותפים להנחה זו", כשעל פי הדו"ח מדובר סך הכל במאות מסתננים בחודש שבאים לישראל.

על פי הדו"ח שהוגש לכץ, נכון לספטמבר 2009 יש במצרים רק 41,423 פליטים ומבקשי מקלט. מסקנת הדו"ח חד-משמעית: "מבחינת הפוטנציאל של הסתננות לישראל לצורכי חיפוש עבודה וצרכים נוספים. ניתן להניח כי לא מדובר במיליון מהגרי עבודה ומבקשי מקלט אלא בתנועה קבועה של מאות מסתננים מדי חודש ואלפים בשנה".

על אף שקיבל את הנתונים יום קודם, בחר כץ שלא להציגם או להתייחס למספרים הלא מדויקים שנמסרו לוועדה בסיורה בדרום, בהודעה שהוציא לאחר דיון הוועדה בנושא כתב "כמו בסיור הוועדה בדרום, שמעה הוועדה גם כעת (בישיבתה בכנסת – דו"פ) ממפקדי צה"ל על הבעיה שאנו רואים בה בעיה קיומית אסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל, מטעמי העדר מדיניות באטימת הגבול הדרומי" ואף מלה על הדו"ח שמציג נתונים שונים. לאותו דיון לא הוזמנו נציגי ארגוני זכויות אדם.

על פי הדו"ח, הנתונים שהוצגו לחברי הוועדה המיוחדת לבחינת בעיית העובדים הזרים שסיירה בגבול הדרום באותו החודש על ידי הצבא אינם מדויקים. בפועל מינואר 2005 ועד ה-10 באוקטובר 2009 נכנסו לישראל דרך גבול ישראל-מצרים כ-17,500 מסתננים, מבקשי מקלט ומהגרי עבודה לא חוקיים.

עוד נכתב בדו"ח כי במצרים קיימת אוכלוסיית מהגרי עבודה אפריקאית גדולה, רובה מסודאן, שמונה בין 1-3 מיליון איש, אך רובם המוחלט נמצא במצרים שנים רבות ומועסק בה. בנוסף, קיימת במצרים אוכלוסיית פליטים ומבקשי מקלט, שמונה, נכון ליוני 2009 122,400 פליטים ומבקשי מקלט, מתוכם כ-70 אלף הם פלסטינים.

בנוסף, ניכר כי חברי ועדת הפנים, שאמורים להצביע בקרוב על הצעת חוק ההסתננות, שמטיל עונשים כבדים על מסתננים והמסייעים להם, לא קיבלו את הדו"ח, מה שיקשה עליהם לבסס החלטתם על כל המידע הקיים "אני לא יודעת אם זה חולק בוועדה אבל זה ממש לא משנה כמה נכנסים לישראל", אומרת חברת הוועדה ח"כ מירי רגב, "אתמול בסיור בערד אמרו לנו שנכנסו בחודש האחרון למעלה מאלף מסתננים. יש לקבוע מדיניות הגירה ברורה אחת ולתמיד שתעשה הפרדה בין מסתננים לפליטים".

גם חבר הוועדה אריה ביבי לא זכר שראה דו"ח זה. "קיבלנו מידע מצה"ל ולא ראיתי את הדו"ח והוא גם לא מעניין אותי", אומר ביבי, "הם מדברים על מסתננים עליהם יודעים ויש כאלה שלא יודעים עליהם. אני אדם הומני, אך לא ייתכן שיהיה גבול פרוץ בישראל".

דוברו של יעקב כץ מסר בתגובה כי "הנושא נדון בוועדה וכי הוא מקבל את טענת פיקוד דרום. המספרים של הנכנסים מדברים בעד עצמם. זה גם אינטרס אנושי, הגיוני וטבעי שלהם כי טוב להם כאן ומשפחותיהם כבר כאן וזה גם אינטרס לאומי של סודן ומצרים".