04-02-2008

מאת: שי ניב, גלובס

משטרת ישראל יצאה לאחרונה במכרז ענק הפונה ליזמים פרטיים בדבר הקמה וניהול של מרכז ההדרכה הגדול והראשון מסוגו במשטרת ישראל. המרכז אמור לקום בתוך שנתיים באזור בית שמש ולרכז תחת קורת גג אחת את כל מערך ההדרכה של המשטרה, הפזור כיום ב-18 מחוזות שונים בארץ.ההקמה והניהול של המקום ייעשו בדומה למודל שנבחר להקמתו של בית הסוהר הפרטי הראשון בישראל, אותו מקימה בימים אלו קבוצה שבבעלות לבייב.
בעוד שהדיון על הפרטת בתי הסוהר הגיע לבג"צ, שטרם הכריע בעניין, הפרטת מערך ההדרכה של המשטרה, עוברת בינתיים ללא קושי. ואולם, זהות אחת החברות שהודיעה על כוונתה להתמודד במכרז, עשויה להפר את השקט ששרר עד עכשיו בעניין.
מדובר בחברת השמירה הנשלטת כיום על ידי התאגיד הבריטי G4S. כנגד התנהל בשלוש השנים האחרונות מאבק עיקש אותו הובילו ארגון "קו לעובד" וח"כ שלי יחימוביץ', בשל מספר עצום של תביעות שהוגשו נגד החברה על ידי עובדים שטענו כי לא שולמו להם דמי פיצויים, פנסיה ועוד.
הועדה לרישוי חברות שמירה במשרד המשפטים, שהתבקשה שלא לחדש את רישיונה של החברה, התרשמה כי החברה נהגה לפטר עובדים בסמוך למועד זכאותם לתנאים סוציאליים. כתנאי לחידוש רישיונה ב- 2008, הורתה הועדה לחברת השמירה להימנע באופן מוחלט מפיטורים כאלה. עוד קבעה הוועדה כי על החברה להוכיח כי היא מפרישה כספים לקרנות הפנסיה של העובדים, זאת באמצעות דו"חות של רואי חשבון. זמן קצר לאחר ההחלטה, ספגה החברה מכה נוספת כאשר מנכ"לית שירות התעסוקה, דאז, אסתר דומיניסיני, החליטה שלא להפנות יותר עובדים אל החברה בשל טענות דומות, למשך חצי שנה. לאחר התקופה הנקובה, החליטו בשירות התעסוקה להפסיק את הסנקציה.
למרות שגורמים רבים מודים כי השמירה הפכה "לסמל של המאבק" וכי חברות שמירה רבות פוגעות אף יותר בעובדיהן, עדין מתעוררת השאלה האם יהיה נכון לתת לחברה, שעברה בעבר על חוקי העבודה, להדריך את לובשי המדים הכחולים- הגורם שאמון על אכיפת החוקים במדינה, גם אם אלה אינם חוקים הקשורים בדיני עבודה.
עבור ח"כ שלי יחימוביץ' התשובה ברורה. "חברת השמירה היא חברה שביצעה ועודה מבצעת עבריינות המונית על חוקי העבודה וחוקי המגן. מאות תביעות של עובדים הוגשו נגדה בשנים האחרונות", אמרה היום (א) ל"גלובס". "אני קוראת לשר לביטחון פנים, אבי דיכטר, שלא לאפשר לחברה עבריינית לקבל לידיה פרויקטים של המשטרה. מדובר באבסורד מוחלט שאף יש בו ניגוד אינטרסים".בחברת השמירה מסרו בתגובה לדבריה של ח"כ יחימוביץ': "אנו רואים באמירה זו, כמו גם ביוזמת העיתון לפרסמה, הוצאת דיבה חמורה כנגד החברה, שכל מטרתה לפגוע בשמה הטוב של החברה ובעסקיה. אין זכות ואין חסינות לח"כ לפגוע ללא כל הצדקה או כל מחסום באופן ההתבטאות שלו במוניטין של החברה ובשמה הטוב".