10-01-2018

קבוצת אשטרום, אביסרור משה ובניו, ות.ע.ן עבודות עפר הן חברות הבנייה "המובילות" במספר ההרוגים בתאונות עבודה בבניין

סיכום השנה של תאונות העבודה בבניין לשנת 2017 אינו מעודד: 35 הרוגים, מספר התאונות עלה ל-256 תאונות, עלייה של 3.6% במספר התאונות. 228 עובדים נפצעו באורח בינוני עד קשה. למרות התיקון בחוק שמחייב את מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה להטיל צווי הפסקת עבודה באתרי בנייה במקרה של פציעה קשה או הרוג בשטחם, בכ-40% מהמקרים המדווחים לנו, לפי הנתונים הקיימים, לא הוצאו צווי הפסקת עבודה. 66% מהפגיעות נגרמו מנפילה מגובה והתקנים המחייבים הקיימים הינם ישנים ונכונים לשנת 88', תקנים חדשים אינם מחייבים.

פעולות אחרות שמטרתן הייתה לטפל בתופעה החמורה, כמו הקמת יחידה משותפת למשטרה ולמנהל הבטיחות, שתאפשר חקירה מיטבית בכל מקרה של פציעה או הרוגים, ואף הגשת כתבי אישום היכן שנדרש, פעולה זו נדחתה עקב מאבקים תקציביים. רק ביום שני, עם כניסת תקנה להטלת עיצומים כספיים על קבלניים, אישרה הכנסת הקלות לעיצומים אלו שמרוקנות את מרביתם מתוכן ופוגעת בהרתעה המיוחלת מהחלת העיצומים הכספיים. על פי נתוני המשטרה ל-2016 50 איש נהרגו, אך לא הוגש שום כתב אישום. הקליניקה לאחריות תאגידית הציעה לראשי בנק ישראל נוהל אשר הלוואה מבנק עבור פרוייקט בנייה, תחויב בדו"ח בטיחות תקופתי. בנק ישראל סרב. אמצעים נוספים שיכלו לסייע הינם: נקיטת הליכי משמעת שקופים לציבור על ידי רשם הקבלנים כנגד קבלנים המפרים את הוראות הבטיחות באתרי בנייה. לחילופין רישום היסטוריית החברה בתחום זה ברשות לניירות ערך.

נכון להיום אף אחד מהכלים הללו, או לחילופין כלים אחרים, אינם מופעלים כלפי חברות אשר נוהגות בצורה רשלנית כלפי בטיחות עובדיהן. כך קורה שבפועל חברות הבנייה האחריות לחיי אדם, חומקות מאחריות. מאחריות פלילית ומאחריות ציבורית. אך החברות צריכות לדעת שאם הן לא שומרות על חיי עובדיהם ועוברי האורח ברחוב, הציבור ידע על כך. הוא ידע את שמותיהן. הוא ידרוש שצדק ייעשה.

פרויקט איסוף הנתונים אודות תאונות העבודה בבניין, של פרויקט "נרתמים", אליו שותפים "קו לעובד", "מען" ו"הטלוויזיה החברתית", מאפשר לנו לדרג השנה את החברות בהן היו תאונות קטלניות, שעלו בחיי אדם. לטובת ציבור העובדים כולו.

יצוין כי אין בידינו הכלים לדעת מה היו הגורמים לתאונה, דבר שהינו באחריות המשטרה ומנהל הבטיחות במשרד העבודה. עם זאת בכל אחת מחברות הבנייה הללו התרחשו שתי תאונות קטלניות שעלו בחיי אדם רק בשנת 2017!

לפירוט המלא:

קבוצת אשטרום – בשנת 2017 נהרגו 2 עובדים ונפצעו עוד 3 באורח קשה ב-4 תאונות עבודה באתרי בביצוע חברות בקבוצת אשטרום!

ב-2.8 התרחשה תאונה באתר בנייה של החברה בנמל חיפה החדש. שני עובדים נפלו לתוך בור ביוב, אחד מהם, ג'מיל חסן, 65, נהרג. השני נפצע באורח קשה. ב-15.6 עובד סיני נהרג בנפילה מגובה של 9 קומות באתר בנייה של החברה ברחוב שדרות ירושלים 135 בתל אביב. שתי תאונות עם פצועים באורח קשה התרחשו ב-9.4, ברחוב יגאל אלון 94, תל אביב. אתר בנייה בביצוע משותף עם חברת אלקטרה בנייה. ותאונה נוספת התרחשה ברחוב ירמיהו 7, ירושלים. בתאונה עובד תושב השטחים נפל ונפצע קשה במהלך עבודת פירוק טפסות.

אביסרור משה ובניו עבודות בנין ופיתוח בע"מ – בשנת 2017 נהרגו שני עובדים בשתי תאונות עבודה קטלניות באתרים בביצוע בחברה,נוסף לליקויי בטיחות באתרים אחרים בביצועה! בתאריכים 3.2 ו-7.12, התרחשו באתרים בביצוע החברה בבאר שבע וברחובות שתי תאונות קטלניות, בעקבות תאונות אלו הוציא מינהל הבטיחות שני צווי הפסקת עבודה. בשלושה אתרים בביצוע החברה הטיל מינהל הבטיחות בחצי הראשון לשנת 2017, 3 צווי בטיחות בגין ליקויי בטיחות שנמצאו בהם (5.2 גרנד אביסרור בבאר שבע, 28.3 אתר פרשני אברהם ברחובות; 25.5 אתר אביסרור בנווה נוי בבאר שבע).

ת.ע.ן עבודות עפר בע"מ – בשנת 2017 נהרגו שני עובדים בשתי תאונות עבודה קטלניות באתרים באתרים בביצוע החברה! ב-21.2 נהרג ח'אלד סויטאת לאחר שנפל עליו קיר מבטון באתר בביצוע החברה בכביש 531, ב-17.8 נהרג מוחמד פהמי מחאג'נה לאחר שנדרס על ידי משאית באתר ככל הנראה בעת שכיוון אותה. בעקבות שתי תאונות אלו הוציא המינהל שני צווי הפסקת עבודה לאתרים בביצוע החברה.

לכתבות בנושא:
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5068001,00.html
http://www.davar1.co.il/103854/
http://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx…
https://news.walla.co.il/item/3125797
https://www.10.tv/news/152349