09-03-2009

מאת: עמיר בן דוד ועידן אבני, ידיעות אחרונות, 9.3.09

 

                              בשריפה נספו שני פועלים = המשרד להגנת הסביבה כבר פירסם את הממצאים
אבל המשטרה עדיין מחכה להם

חצי שנה לאחר השריפה במפעל לחומרים מסוכנים בפתח תקוה, שבה נספו שני אנשים – חקירת המשטרה בחשד לגרימת מותם מרשלנות נופלת בין הרשויות ולא מטופלת.
במשטרה אומרים שהם ממתינים שהמשרד להגנת הסביבה יעביר להם את ממצאי החקירה שלו, ואילו המשרד – שכבר פירסם את המסקנות לפני כשלושה חודשים – אומרים שאיש לא ביקש מהם את המסקנה.
ביום שישי שעבר פרצה שריפה במפעל לחומרים מסוכנים ביהוד, השלישית בחצי השנה האחרונה בשרשרת של שריפות גדולות במפעלים לחומרים מסוכנים. התוצאות החמורות ביותר בשריפות אלה היו בשריפה שאירעה בספטמבר 2008 במפעל א.ש. אקולוגיות בפתח תקוה, שבה נספו שני פועלים פלסטינים של המפעל.
בעקבות האירוע נפתחה בדיקה של המשרד להגנת הסביבה, ובמקביל נפתחה חקירת משטרה שבמהלכה נחקר חשד לגרימת מוות ברשלנות, אלא שבבדיקת "ידיעות אחרונות" עולה שהחקירה גוועה ואינה מטופלת כעת.
במשטרת פתח-תקוה טוענים כי הם החלו בחקירה, אבל החליטו להמתין עם תוצאותיה עד שהמשרד להגנת הסביבה יסיים את בדיקתו. זאת כדי לראות אם המסקנות יחזקו או יפריכו את החשדות. המשרד להגנת הסביבה סיים את הבדיקה כבר מזמן, הציג את המסקנות במסיבת עיתונאים וכל מי שרוצה אף יכול לעיין בהן ברשת האינטרנט. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי אנשיהם נפגשו עם חוקרי המשטרה אחרי האירוע, אבל מאז לא פנה אליהם אף אחד וביקש את המסקנות. כך או כך, התיק כרגע לא מטופל.
תחקיר המשרד להגנת הסביבה וממצאי מכבי האש העלו חשד ש"מיכלי אירוסול המיועדים להשמדה נגרסו במגרסה שלא יועדה למטרה זו, מבלי שרוקנו קודם לכן מהחומר הדליק המצוי בהם. בעת הגריסה השתחררו גזים לתוך חלל סגור. חיכוך בין המתכות והאדים גרם לפיצוץ ולשריפה, שהתפשטה לאתרי חומרים מסוכנים נוספים במפעל".
המסקנה הסופית של הוועדה: "הוועדה מתרשמת כי יש להטיל את האחריות על אירוע החומרים המסוכנים על המפעל, אשר לא נענה לדרישות מפורטות שנתבעו לו בהיתרים וברישיונות שהוא קיבל".
המפעל מכחיש את הטענות נגדו, וחקירה שבוצעה עבורו מעלה חשד להצתה.
דובר מרחב שרון במשטרה מסר: "בעקבות המקרה הוקמה ועדת בדיקה של המשרד להגנת הסביבה, ואנחנו ממתינים לתוצאות הבדיקה על מנת לקבל החלטה בתיק. מנהל המפעל נחקר בחשד לגרימת מות ברשלנות. עם זאת ההחלטה תתקבל בהתאם לתוצאות הוועדה".
יש לקוות שכעת יצליחו שני הגופים לתקשר ביניהם כדי לגבש מסקנות בתיק.
עתה מתברר שגם במפעל ביהוד שבו אירעה השריפה ביום שישי גילה בעבר המשרד ליקויים באחזקת חומרים מסוכנים. המשרד הוציא למפעל התראה בנושא וביקש מעיריית יהוד לא לחדש למפעל את רישיון העסק, שעמד להסתיים. עד שהבעיות יטופלו. במשרד בודקים אם יש מקום לפתוח בחקירה נגד המפעל.