25-06-2010

מאת: יובל גורן, NRG

במשך ארבע שנים הועסקה ש', עובדת זרה מנפאל, בסיעוד קשישה ממרכז הארץ, סייעה לה בכל צרכיה והתחבבה מאוד על ידי בני משפחתה. אולם, בשל טעות שביצעה פקידה זוטרה בחברת כח האדם שהעסיקה את ש', הודיעה רשות האוכלוסין לעובדת שהיא מיועדת לגירוש וזאת מבלי שביצעה כל עבירה.

תחילתו של הסיפור, שבארגון 'קו לעובד' המלווה את ש' הגדירו השבוע כלא פחות מ"קפקאי", בשנת 2005. לאחר ששילמה ממיטב כספה לחברת כח אדם העוסקת בהשמת עובדים זרים בסיעוד, החלה ש' לסעוד קשישה מאיזור מרכז. לפני כשנה הלכה הקשישה לעולמה, וש' הושמה לעבודה חדשה, סיעוד קשישה נוספת.

על פי חוק, מאחר ואת הויזה שלה קיבלה ש' באמצעות מעסיקתה הראשונה, כל שהוטל על חברת כח האדם היה לדווח לרשות האוכלוסין על כך שש' הועברה למעסיקה חדשה, ובעת שיידרש חידוש אשרת השהייה שלה, הדבר ייעשה ללא כל קושי כפי שקורה באלפי מקרים דומים מידי שנה.

"התנהלות שערורייתית"
אולם, רק לאחרונה, חודשים ארוכים לאחר שהחלה לסעוד את הקשישה השנייה, נודע לש' כי חברת כח האדם כלל לא העבירה את הדיווח הנדרש לרשות האוכלוסין, מה שהותיר אותה למעשה במעמד בלתי חוקי, לאחר שהוויזה המקורית שלה אותה קיבלה בגין המעסיקה הראשונה הסתיימה.

כעת משרד הפנים מסרב לחדש את היתר העסקתה, והודיע לה כי היא תגורש לאלתר מהארץ. בינתיים ממתינה העובדת לפתרון שימצאו ברשות האוכלוסין, אך היא חוששת כי כל יציאה שלה מהבית עלולה להסתיים במעצר ובגירוש מיידי, מבלי שעברה על החוק.

"ההתנהלות השערורייתית של אותה פקידה גרמה לכך שהעובדת מצאה את עצמה פתאום 'לא חוקית' מבחינה תיאורטית, בעוד שבפועל היא המשיכה למעסיקה הבאה ועבדה אצלה במשך חודשים ארוכים, בהתאם להשמה שביצע אותה חברה בעצמה", אמרה עידית לייבוביץ, רכזת תחום סיעוד בארגון 'קו לעובד'. "אבל מה שעוד יותר הופך את הסיפור הזה לתמוה, היא העובדה שרשות האוכלוסין אומרת בפירוש שהיא תפתח בחקירה נגד החברה על הרשלנות וחוסר הדיווח, אבל מצד שני מודיעה לעובדת שהיא מגורשת. יד ימין חוקרת את החברה, ויד שמאל מגרשת את העובדת". מרשות האוכלוסין לא התקבלה עד כה תגובה.

לכתבה ב NRG