10-01-2007

מאת: רותי סיני, הארץ Online

הודעת הפרקליטות מגיעה בעקבות עתירת "קו לעובד" לבג"ץ; הארגון טען כי עובדים זרים נעצרים באופן סיטונא על לא עוול בכפם בשל מחדלי מעסיקים.

משטרת ההגירה תפסיק לעצור עובדים זרים שמאבדים את מעמדם החוקי עקב עבירות או מחדלים של מעסיקיהם. כך הודיעה שלשום (שני) הפרקליטות לבג"ץ, בתשובה לעתירה שהגיש ארגון "קו לעובד" נגד המדינה ובהתאם לצו על תנאי, שבו הורה בית המשפט למדינה לנמק מדוע לא ייפסקו המעצרים.

בעתירה, שהגיש קו לעובד באוגוסט 2006 באמצעות עו"ד בעז בן-צור, נטען כי עובדים זרים נעצרים באופן סיטונאי וחירותם נשללת מהם על לא עוול בכפם. הם נעצרים כשמעסיקיהם אינם משלמים את האגרה שהם חייבים לשלם למדינה כדי להעסיק עובד זר, כשמעסיקיהם מעבירים אותם לעבוד אצל אדם אחר בלא שהעובדים מודעים לכך שההעברה אינה חוקית, כשמעסיקם מת או פושט את הרגל ועוד.

המדינה התנגדה לקבלת העתירה בטענה, ש"קו לעובד" יכול לעתור נגד מקרים ספציפיים של מעצר עובדים בגין עבירות של מעסיקיהם. המדינה גם טענה, שהיא פועלת לשנות את המצב וכי במקרים רבים עובדים אינם נעצרים, אלא מועברים למעסיק אחר.

בן-צור דחה את טענות המדינה וכדי להמחיש כי הבעיה שרירה וקיימת דיווח על מקרה שדווח בנובמבר ל"קו לעובד", שבו חקלאי ממושב נוגה הלין את שכר עובדיו התאילנדים ובעקבות תלונה שהגישה שגרירות תאילנד, שלל התמ"ת את ההיתר שלו להעסקת עובדים זרים. אלא שאיש ממשרד הפנים או התמ"ת לא טרח להודיע לעשרת העובדים כי למעסיק כבר אין היתר להעסיקם. בלא ידיעתם נהפכו העשרה לעובדים לא חוקיים וכעבור שבועיים נעצרו. לאחד מהם אף נקבע מועד גירוש מישראל, עד ש"קו לעובד" התערב. הם שהו במעצר בין שלושה ימים לשבוע, עד שמשרד הפנים העביר אותם למעסיק חדש.

שלשום הודיעה המדינה לבג"ץ, ש"עובד שנהפך להיות בלתי חוקי בשל הפרת דין של מעסיקו, הרי שהעובד לא יוחזק במשמורת. אם טרם נעצר, הוא לא ייעצר; ואם כבר נעצר, הוא ישוחרר". מדיניות זו גובשה בישיבה שנערכה באחרונה במשרד המשפטים.