24-02-2019

כמה עצוב שוב לכתוב את המילים האלו. מוחמד חאתם עספארה, מבית כאחל ליד חברון, בן 25, יצא היום לעבודתו באתר הבנייה ברחוב הנביאים בירושלים, ואבד את חייו. ההרוג השישי בענף הבנייה השנה. בני משפחתו לא יראו אותו יותר כי מישהו לא עשה את עבודתו. והעבר מלמד אותנו, שאיש בישראל לא ממש נותן את הדין על עובדי בניין שנהרגים. עספארה הוא ההרוג השני לשנת 2019 אשר מגיע מהכפר בית כאחל. ב-17.1 נהרג מסאבח עבד אלואחד אלזהור מן הכפר.

עספארה עבד באתר בנייה של הקבלנית "שייקה אלה", והיזמית "אפריקה ישראל" בבניית פרויקט יוקרה. חבל שהיוקרה הזו לא נוגעת בכל הנוגע לבטיחות העובדים. על פי מה שידוע כעת במקום הוכנה יציקה, שקרסה לאחר שהונח עליה משטח כבד של קורות עץ ובלוקים של בטון, טעות טרגית שניתן היה למנוע. העובד נפל לפיר, פונה מחוסר הכרה לבית החולים, שם כשלו הניסיונות להחיות אותו.

על פי דוברות המשטרה, כוחות של שהגיעו למקום עכבו ארבעה חשודים בזירה. אנו יכולים לקוות שפעולת המשטרה ופעולות החקירה לא יסתיימו בכך. אלא שיובילו לכך שמישהו ייתן את הדין על מותו של עספארה, שהלקח יילמד, שהמציאות תשתנה.

בנובמבר החולף הבטיח האוצר להסתדרות העובדים הכללית כי תורחב יריעת האחראים על בטיחות העובדים. בתחילת השנה הוקמה לאחר השהייה ממושכת יחידת "פלס" המשותפת למשטרה ולמשרד העבודה והרווחה בכדי לחקור תאונות, אך לא ברור עדיין אילו תאונות ייחקרו. לעובדים אין זמן לחכות – יש לפעול מיד, על ידי חקירה, על ידי הבאת האשמים לדין, על ידי הרחבת האחריות של כלל "השחקנים" המעורבים בהליך הבניה, באופן שיביא לירידה משמעותית במספר ההרוגים והפצועים בתאונות העבודה בענף הבניין. רק כשמישהו ישלם על כך בחירותו, המציאות תשתנה, ויותר עובדים יוכלו לחזור הביתה, לאחר שיצאו עם שחר רק כדי לפרנס את משפחתם.