03-02-2019

ההפקרות באתרי הבניה גבתה החודש חייהם של 3 עובדים: איאד רג'ב (בן 48, פלסטיני), מסבאח אלזהור (בן 33, פלסטיני) וצ'ן הונבינג (בן 43, אזרח סין).

13 תאונות עבודה התרחשו החודש בענף הבנין, לפי דיווחי מד"א. תאונות אלו גרמו להריגתם של 3 עובדים ופציעתם של 12 אחרים באורח קשה ובינוני. מספרם של ההרוגים החודש דומה למספרם בינואר 2018 כמו גם בינואר 2017. נתון מדאיג שאינו מבשר טובות עבור הענף, וזאת למרות ההצהרות שליוו אותנו בתקופה האחרונה ושעסקו בהגברת הפיקוח, האכיפה וההרתעה בתחום, ושחלקן אף התחילו לרקום עור וגידים.

מציאות עגומה זו, לא תשתנה מבלי שרשויות המדינה השונות ישימו סוף לכשלון המהדהד בתפקודן. בראש הרשימה ניצב ועודנו מינהל הבטיחות במשרד העבודה, הרגולטור, המפקח והאוכף המרכזי בתחום הבטיחות בעבודה. מינהל הבטיחות במשרד העבודה קיבל 60 תקנים נוספים לשם הגברת הפיקוח והחקירות בענף הבניה. תקנים אלו טרם אויישו. הם צפויים להיות מאויישים במחצית הראשונה של 2019. כך לפי הבטחה שנתן המשרד בדיון שהיה לנו השבוע בבג"ץ. ללא איוש התקנים הפנויים במינהל הבטיחות, וכיוצא מזה הגברת תדירות ביקורי הפיקוח באתרי הבניה כמו גם הרחבת היקף תאונות העבודה הנחקרות על ידי המינהל, לא יהיה ניתן להוריד את מספר הקורבנות בענף.

ביום האחרון של 2018 החלה לפעול 'פלס' – יחידת משטרה ארצית לחקירת תאונות עבודה. הרעיון מאחורי הקמת היחידה צמח על רקע כשלון המשטרה המחפיר בתחום החקירות הפליליות בתאונות העבודה בבניה. אולם נכון להיום, לא ברור מהו המנדט של יחידה זו, ואילו תאונות עבודה היא תחקור. היחידה הודיעה החודש על חקירה שנפתחה נגד חברה להשמת מנופאים ולאספקת מנופים לאתרי בנייה ברחבי הארץ, בחשד לביצוע עבירות פליליות ועבירות בטיחות חמורות ומסכנות חיים. ידיעה משמחת ללא ספק, אולם היחידה סירבה לענות לכתבים באם תאונות החודש ובכללם שלוש התאונות הקטלניות יחקרו על-ידי היחידה. ניסיונם של כתבים לקבל מענה לשאלה זו, נכשל עד כה.

במקביל ישנה רשות ציבורית שרשמה החודש התקדמות משמעותית. החשב הכללי במשרד האוצר קיים את הבטחתו שהושגה במסגרת ההסכמות מול ההסתדרות, והודיע על שינוי תנאי הסף להכרה בקבלנים לצורך עבודות בינוי ציבוריות. לראשונה נקבע תנאי סף מתחום הבטיחות, שימנע מקבלנים עבריינים שהתרשלו בשמירה על בטיחות עובדיהם ו/או בקיום הוראות הבטיחות, מלהתמודד במכרזים ציבוריים לעבודות בינוי ופיתוח תשתיות.

נמשיך לפעול ולעקוב עד ששאר הרשויות הרלוונטיות ינהגו באחריות הנדרשת, יקיימו בדחיפות את הבטחותיהן, ויקדמו פתרונות של פיקוח, אכיפה והרתעה למען בטיחותם של עובדי הבנין.