02-06-2019

ב-5.5.2019 צ׳איה מהקהוט, עובד חקלאות מהגר עבודה מתאילנד, נפצע באורח קשה. הוא יצא לעבוד בחממה בשדה המושב בו הוא מתגורר, מושב אוהד בחבל אשכול, על אף שפיקוד העורף הנחה לא לעבוד בשטחים פתוחים בעוטף עזה באותם ימי לחימה. כשהרקטה פגעה בחממה, היריעה הדקה שמרכיבה אותה נקרעה בקלות והרסיסים פגעו ישירות בצ'איה. לשאר 22 העובדים שעבדו איתו, ומאות העובדים התאילנדים האחרים שעבדו באותו יום בעוטף עזה, פשוט היה מזל.

בשבוע שעבר, מרים ונינג ממחלקת עובדי החקלאות של קו לעובד ירדו דרומה לבקר אותו בבית החולים. הפציעה של צ'איה הייתה קשה. כשבאנו לבקר אותו הוא חייך ואמר שהוא כבר מרגיש יותר טוב, אבל יש עוד דרך ארוכה של שיקום לפניו. הוא סיפר שהוא עובד כבר ארבע שנים בישראל, ושהוא הכי מתגעגע לאוכל תאילנדי. אפשר להבין אותו. הצוות המסור של בית החולים עוזר לו להחלים ומצבו משתפר בהדרגה, אבל אין בצוות דוברי תאית, ולכן מאתגר להסביר לצ'איה את מצבו. נינג, המתורגמנית שלנו, עזרה לרופא של צ'איה להסביר לו את מצבו בדיוק ואת הטיפולים שדרושים בהמשך.

לצערנו מצב מחפיר זה של הפקרת חיי אדם, חיי מהגרי העבודה במקרה זה, אינו יוצא דופן. עוד פניות של עובדים, שסירבו להיחשף, הגיעו אלינו, מדווחות על כך שאיש לא יידע אותם שאינם צריכים לצאת לעבוד. כשיש התרעת "צבע אדום", מנחים אותם לשכב על הרצפה עם ידיים על הראש. כמו שצ'איה גילה בדרך הקשה, אל מדובר בהתגוננות מספקת. העובדים "הזרים" זכאים לכל הגנה שראויים לה כל אחת ואחד אחר. אנחנו ממשיכים להיות בקשר עם העובדים ולעמוד על זכותם לעבוד ללא סכנה לחייהם.